Opony całoroczne, wielosezonowe to opony które pasują do wszystkich rodzajów nawierzchni i mogą być użytkowane przez cały rok bez względu na porę roku. Pośrednia rzeźba bieżnika i konstrukcja opony całorocznej pozwala na używanie ich zarówno latem jak i zimą.
W ostanim czasie popularność opon wielosezonowych znacznie wzrosła, wynika to głównie z paru czynników między innymi: coraz słabsze zimy w Polsce,oszczędność na wymianie ogumienia. Koszt wymiany opon na popularnych rozmiarze 215/50r17 kosztuje w granicach 70-80 zł za komplet czterech kół. Zmieniając rocznie opony dwa razy płacimy w granicach 180zł, dlatego oszczędność wydaje się spora.
Jednak należy pamiętać, że są to opony uniwersalne więc nie będą one miały takich parametrów i nie osiągną one takiej skuteczności na nawierzchni suchej jak opony letnie, ani na drogach pokrytej śniegiem jak opony zimowe. Opony całoroczne ogólnie rzecz biorąc są dobra alternatywą. Konstrukcja i budowa opony całorocznej to kompromis który daje nam praktycznie bezpiecznie poruszać się w ogólnych warunkach przez cały rok, z czego mogą skorzystać osoby traktujące auto jako narzędzie do spokojnego i nieczęstego przemieszczania swoim pojazdem. Powinniśmy się jednak zastanowić bo opona całoroczna na pewno nie będzie mieć takich parametrów jak opona letnia czy opona zimowa. Opony całoroczne nie będą miały takiej drogi hamowania jak opony letnie nie będą miały także takiej przyczepności jako opony zimowe w zimie. Takie są różnice. Rozpoznając typ bieżnika opony wielosezonowej całorocznej powinna wiedzieć że powinien wyglądać jak typowa "zimówka".
W góry jeździsz innym samochodem, twoje auto nie jeździ po kopnym śniegu lodzie. Poruszasz się samochodem w głównie w miejskim zgiełku w którym raczej nie spotkasz ośnieżonych podjazdów. Opony całoroczne są dla ciebie
Używasz samochodu sporadycznie, raczej bliskie dojazdy do pracy. Na wakacje latasz samolotem lub innym środkiem komunikacji. Pokonujesz małe przebiegi rocznie i preferujesz spokojny styl jazdy bez szaleńczej brawury. Opony wielosezonowe mogą być dla ciebie dobrym wyborem
Wielu producentów oznacza swoje modele opon. Modele posiadające w nazwie 4Seasons, AllSeason, Navigator, Quadraxer napewno są przystosowane są do używania przez cały rok. Kupując opony wielosezonowe musimy zwrócić uwagę na znak 3PMSF czyli trzy szczyty z płatkiem śniegu który świadczący o możliwości użytkowania ich w zimie. Opona całoroczna może być również oznaczona skrótem M+S, jednak warto pamiętać, że nie występuje on jedynie na oponach całorocznych ale czasem również na letnich i terenowych.
Środek bieżnika opony całorocznej wielosezonowej ma więcej nacięć niż opona letnia gwarantujących dobrą trakcję na śniegu ale mniej niż opona zimowa. Część bieżnika będąca na zewnątrz powinna być zbudowana z bardziej masywnych klocków, odpornych na odkształcenia i wypadanie podczas dużych przeciążeń powstających podczas szybkiej jazdy. Opony całoroczne często stosowane są również w samochodach dostawczych aby ograniczać koszty.
opony całoroczne 205/55R16 | opony całoroczne 195/65R15 |
opony całoroczne 225/45R17 | opony całoroczne 215/55R16 |
opony całoroczne 225/50R17 | opony całoroczne 185/60R14 |
W ostatnich latach producenci opon wyszli naprzeciw użytkownikom i zaczęli robić to coraz bardzie poważne i lepsze jakościowo opony całoroczne. Koncern Michelin w 2015 roku wydał na świat oponę CrossClimate, która jest oponą letnią z homologacją zimową,. CrossClimate to opona tzw. miastowa, jej zalety odnajdziemy w mieście gdzie raczej śniegu i lodu i nie spotkamy. Prawdopodobieństwo że tym tropem pójdą następni produceni opon jest prawie pewne. Opony całoroczne z roku na rok zyskują co chwilę to kolejnych zwolenników, ale też producenci wychodza na przeciw oczekiwaniom klientów i starają się produkować coraz to lepsze opony wielosezonowe.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab