Opony>Montaż opon
zdjecie opony

Sposoby montowania opon

Każda opona prędzej czy później zużyje się do tego stopnia, że nie będzie nadawała się do użytku, może też ulec uszkodzeniu, pęknąć albo nadejdzie czas, by zmienić ją na sezonową - krótko mówiąc, trzeba będzie zamontować nową. Podczas wymiany należy przestrzegać zaleceń producenta, który wskazówki dotyczące montażu umieszcza na boku opony. Informacji dotyczących opony, odnoszących się do ciśnienia, ładowności, indeksu prędkości, należy bezwzględnie przestrzegać. Po zamontowaniu opon trzeba je wyważyć. To bardzo ważne, bo niewyważone opony mogą wywoływać drgania na kierownicy, obniżają komfort jazdy i szybciej się zużywają. Poniżej garść informacji, na co zwrócić uwagę przy montażu opon pełnych, kierunkowych, a także jak wygląda montaż opon motocyklowych i zimowych.

Montaż opon nowych

Jeśli wymienia się tylko dwie opony z czterech, to niezależnie od tego, czy auto ma napęd na tył, czy na przód, zaleca się i jest ogólnie przyjęte, że nowe opony zakłada się na oś napędową pojazdu. To zapewnia znacznie większe stabilność i bezpieczeństwo w sytuacjach kryzysowych - przy nagłym i ostrym hamowaniu, podczas pokonywania ostrych zakrętów, na mokrej nawierzchni itp. Przednie opony niszczą się o wiele szybciej niż tylne, w szczególności w samochodach z napędem na przód, dlatego zaleca się również co jakiś czas zamianę opon na osiach (z przedniej na tylną i odwrotnie), co zapewnia równomierne zużywanie się ogumienia.

zdjęcie mechanika niosącego nowe opony samochodowe

Montaż opon kierunkowych, a opon asymetrycznych

Bieżnik opony asymetrycznej, jak wynika z samej jej nazwy, po przecięciu w profilu poprzecznym nie jest swoim lustrzanym odbiciem. Tego typu opony montuje się inaczej niż opony kierunkowe, których bieżnik układa się w kształt litery U lub V. W wypadku opon asymetrycznych kierunek rotacji opony nie jest istotny, jest natomiast kluczowy przy montażu opon kierunkowych. Te drugie powinny być montowane zawsze właściwą stroną na zewnątrz. Na boku opony kierunkowej znajduje się napis w języku angielskim, np. OUTSIDE, INSIDE, MOUNT THIS OUT SIDE, który określa prawidłową stronę montażu opony.

zdjęcie bieżnika asymetrycznego

Montaż opon pełnych

Opony pełne mają inną budowę - całe wnętrze opony składa się z gumy, nawet kilku warstw. Ich cechą charakterystyczną jest bardzo wysoka trwałość oraz odporność na uszkodzenia. Opony pełne świetnie sprawdzają się w miejscach, gdzie są szczególnie narażone na uszkodzenia - hale produkcyjne, magazyny. Dzielą się ze względu na typ montażu - na standardowe (skręcane) i typu quick (wciskane). Standardowe mogą być montowane na felgach skręcanych i pierścieniowych; w tych drugich jest wymagane zastosowanie pierścienia zabezpieczającego. Opony pełne typu quick mają od strony zewnętrznej zabezpieczenie uniemożliwiające oponie zsunięcie się z felgi, te opony można montować na felgach bez pierścieniowych i pierścieniowych. Montaż opon pełnych musi się odbywać na specjalistycznej prasie hydraulicznej o dużym nacisku. Do takiego serwisu można przywieźć samo koło, tam zostanie zdemontowana na prasie stara opona i założona nowa.

zdjęcie opony pełnej

Montaż opon motocyklowych

Do wymiany opon motocyklowych jest konieczne spuszczenie z nich powietrza, inaczej nie będzie można odłączyć ich od felgi. Opony, w których nie ma już powietrza, umieszcza się w imadle lub montażownicy i za pomocą łyżki motocyklowej oraz przy użyciu środków natłuszczających zdejmuje się z felgi. Potem odbywa się montaż opony motocyklowej na felgę - nakładamy na nią nową oponę, w tym wypadku również przyda się środek natłuszczający, który ułatwi montaż opony. Wentyl można odczepić po założeniu opony na felgę, wtedy też należy oponę napompować i wyważyć. Oponę pompuje się do czasu, aż będą słyszalne dwa kliknięcia, które oznaczają, że opona jest właściwie zamontowana. Wyważenie kół ma wpływ na właściwości jezdne, bezpieczeństwo i komfort jazdy. Warto też pamiętać, że nowe opony muszą się dotrzeć, co oznacza, że po przejechaniu kilkuset kilometrów bieżnik uzyskuje właściwą strukturę.

zdjęcie wymiany opony motocyklowej

Montaż opon zimowych

Jeśli ogumienie zmieniamy na zupełnie nowy komplet, warto to zrobić na tyle wcześnie przed sezonem, żeby opony zdążyły się dotrzeć. To ważne, ponieważ są one pokryte śliską warstwą substancji konserwującej, która musi się zetrzeć, a szybciej się to stanie na asfalcie niż na śniegu. Ważna jest też wymiana wentyla, należy to robić najrzadziej co trzy lata, a najlepiej co drugą zmianę opon. Tak jak w wypadku pozostałych rodzajów opon, zimówki kierunkowe trzeba zamontować w odpowiednim kierunku (napisem OUTSIDE po zewnętrznej stronie auta). Po zamontowaniu opony na felgę, należy ją wyważyć i dobrze dokręcić. Montaż opon zimowych odbywa się tak, jak innych opon.

zdjęcie wymiany opony zimowej w warunkach polowych

  Infolinia:

  32 706 10 18


Ustawienia

W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Analityka

Pliki cookie umożliwiają gromadzenie anonimowych informacji dotyczących aktywności użytkowników na stronie, co przekłada się na możliwość ciągłego doskonalenia naszego serwisu i sprawienia, że korzystanie z niego staje się bardziej intuicyjne.

Marketing

Analizujemy Twoje przeglądane treści i zakupy na naszej stronie, aby lepiej dostosować wyświetlane reklamy do Twoich zainteresowań. Dzięki temu prezentujemy Ci reklamy, które są bardziej przydatne i interesujące z Twojej perspektywy.