Wydawałoby się, że wymiana opon to prosta i nieskomplikowana sprawa, ale wcale tak nie jest. Żeby właściwie przełożyć opony, trzeba mieć odpowiednie narzędzia i dopilnować kilku zasad, inaczej łatwo popełnić błędy. Nie tylko, kiedy kierowca wymienia opony sam, także w warsztacie, jeśli pracownicy nie dość dokładnie wykonają swoją pracę.
Dlatego nawet oddając auto w ręce profesjonalistów, kierowca powinien być
świadomy, jak
powinna być wykonana usługa i jakie błędy można po drodze popełnić, powinien też wiedzieć,
jak się objawiają w trakcie jazdy.
Bo błędy wpłyną na bezpieczeństwo i komfort
jazdy, ale
mogą też sprawić, że zostaną uszkodzone podzespoły w samochodzie. Ich skutki będą odczuwane
przez kierowcę, ponieważ pogorszą się właściwości jezdne samochodu i w krytycznej sytuacji
mogą sprawić, że auto zawiedzie i nie zareaguje tak, jak chciałby kierowca.
A co
może pójść
nie tak przy wymianie opon i jakie mogą być tego konsekwencje? Poniżej najczęściej
popełniane błędy.
Pierwszy krok, który trzeba wykonać, to odpowiednio przygotować felgę i oponę ?
oczyścić stopkę, felgę, piastę, nanieść smar uszczelniający miejsca łączenia. To
ułatwia montaż i demontaż opony, zapobiega uszkodzeniom zarówno opony, jak i
felgi.
Są to kluczowe czynności które muszą zostać wykonane podczas wymiany opon, pomogą
one utrzymać dobrą kondycję felg oraz pozwolą uniknąć problemu zapieczeniem felg do
piasty samochodu.
Jeśli mechanik tego nie zrobi albo zrobi to szybko i niedokładnie, nie świadczy to
dobrze o profesjonalizmie warsztatu.
Śruby i nakładki mocujące można dokręcić zbyt mocno lub za słabo. I w jednym, i w
drugim przypadku wpływa to na bezpieczeństwo. Niedokręcenie sprawi, że między kołem
a piastą pojawi się luz, który da o sobie znać stukami podczas jazdy, może też dojść
do uszkodzenia opon i felg. Zbyt mocne dokręcenie utrudni natomiast odkręcenie śrub
i wymianę opon w przyszłości.
Żeby dobrze dokręcić śruby, trzeba mieć dwa
rodzaje
kluczy ? udarowy i dynamometryczny. Najpierw trzeba użyć udarowego, potem
dynamometrycznego, którym dociąga się śruby koła. Śruba, dokręcona tylko kluczem
udarowym, rozciągnie się i będzie problem z jej odkręceniem. Jeśli natomiast śruba
zostanie przykręcona krzywo, przy zdejmowaniu koła zerwie się gwint. Warto też
wiedzieć, że po każdej wymianie opon, po przejechaniu ok. 50 kilometrów, należy
ponownie dokręcić śruby mocujące koła. Robi się tak dlatego, bo w trakcie
eksploatacji pojazdu śruby podlegają naprężeniom, co prowadzi do ich poluzowania.
Wyważenie kół polega na rozmieszczeniu w nich specjalnych ciężarków, które
sprawiają, że masa koła rozkłada się równomiernie wokół osi. Dobrze wyważone koła
poprawiają komfort jazdy, źle ? nie tylko ten komfort obniżają, ale mają
poważniejsze konsekwencje. Skutków nieprawidłowego wyważenia kół kierowca nie
odkryje podczas jazdy po mieście, zauważy to dopiero przy szybkiej jeździe.
Może
wtedy poczuć drgania na kierownicy, a nawet wibracje całego nadwozia, samochód może
też ściągać na boki, czy zarzucać na zakrętach. Pogarsza się sterowność auta, z
opóźnieniem reaguje ono na ruchy kierownicą. Jazda z niewłaściwie wyważonymi kołami
może prowadzić do szybszego zużywania się amortyzatorów, łożysk, drążków
kierowniczych i samych opon, a także awarii zawieszenia i układu kierowniczego.
Wyważanie kół trzeba przeprowadzić również wtedy, kiedy wymienia się koło po
kolizji, czy po wjechaniu w dużą dziurę.
Zadbanie o właściwe ciśnienie w oponach przy ich wymianie jest bardzo ważne,
ponieważ nie może ono być ani za niskie, ani za wysokie. W pierwszym przypadku zbyt
szybko i nieregularnie będzie się zużywał bieżnik, opona stanie się podatna na
aquaplaning, mniej przyczepna, jej droga hamowania się wydłuży, a szybsze
nagrzewanie się boków zwiększy jej podatność na uszkodzenia mechaniczne. Wpłynie to
na stabilność pojazdu, zużycie paliwa, które będzie wyższe, a nawet na szybsze
zużywanie się elementów układu kierowniczego.
Natomiast zbyt wysokie
ciśnienie w
oponie przełoży się na gorszy komfort jazdy, niższą przyczepność, nierównomierne
zużycie, wyższy hałas, auto będzie przejmowało wstrząsy, co może doprowadzić do
szybszego uszkodzenia elementów nadwozia czy do powstania luzów w zawieszeniu.
Zasada jest prosta, żeby auto dobrze się prowadziło, musi mieć dobrze ustawione
koła, czyli prawidłowo ustawioną zbieżność kół. Zbieżność kół to wartość określana
jako kąt między torami kół tej samej osi, jeśli ta wartość jest nieprawidłowa, są
problemy.
Zbieżność zawsze trzeba ustawić po wymianie opon na nowe, ale też
po
wjechaniu samochodem w dużą dziurę na jezdni, czy po kolizji z krawężnikiem. Głównym
objawem nieustawienia zbieżności kół jest problem z utrzymaniem płynnej i stabilnej
jazdy samochodu, a skutkiem to, że opony będą zużywały się szybciej, zwiększą się
też opory toczenia, co z kolei przełoży się na wyższe zużycie paliwa.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab