Jeżeli chcemy bezproblemowo poruszać się po drogach, niezbędna jest znajomość przepisów Kodeksu drogowego. Często kierowcy zapominają jednak, że opony także podlegają odpowiednim regulacjom prawnym. Pomijając już nawet ewentualne kontrole Policji, każdy kierowca powinien dbać o jak najlepszy stan opon ze względu na bezpieczeństwo. Warto bliżej przyjrzeć się głębokości bieżnika, różnicy w zużyciu pomiędzy osiami czy jednorodności opon zamontowanych na tej samej osi.
W celu zapewnienia największego bezpieczeństwa na drodze, powinno się montować opony homologowane przez producenta. Takie opony są dopasowane do konkretnego modelu samochodu i do jego osiągów. Głównie chodzi o takie parametry jak moment obrotowy, moment hamujący, maksymalne obciążenie, stabilność toru jazdy czy stabilność poprzeczna. Równie istotne jest stosowanie w oponach takiego ciśnienia, jakie zaleca producent naszego samochodu. Nie prawidłowo zamontowane ogumienie w połączeniu z niewłaściwym użytkowaniem, mogą być przyczyną szybszego zużywania się opon, a w skrajnych przypadków mogą prowadzić nawet do poważnego wypadku.
O tym trzeba pamiętać
Analizując zapisy Kodeksu drogowego, można wyróżnić kilka podstawowych wymogów, jakie muszą spełniać opony założone na jednej osi. Opony montowane na tej samej osi muszą mieć przede wszystkim taki sam rozmiar. Równie istotne jest posiadanie tego samego indeksu prędkości oraz symbolu definiującego nośność. Ogumienie musi być także takiego samego typu i tej samej marki. Musi również posiadać tę samą kategorię użytkowania (np.: opona zimowa lub opona letnia, opona 4x4 on road lub offroad) oraz mieć taką samą konstrukcję (radialna lub diagonalna). W przypadku opon używanych, ważne jest także, aby wysokość bieżnika na obu oponach tej samej osi była porównywalnej wielkości. Nie przestrzeganie tej zasady znacznie obniża poziom bezpieczeństwa. Jeśli bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze, warto także zaopatrzyć się w 4 takie same opony o zbliżonym poziomie zużycia.
Świadomy i bezpieczny dobór opon
Warunkiem koniecznym prawidłowego dopasowania opon do danego samochodu jest wiedza na temat rozmiaru, a także indeksów prędkości i nośności. Jednym ze sposobów doboru opon, jest identyfikacja w oparciu o podstawowe informacje dotyczące naszego samochodu. Głównie chodzi o zestaw takich danych jak: marka samochodu, model, informacje o silniku, rok produkcji czy rodzaj napędu. Najprostszym i najpowszechniejszym sposobem jest jednak sprawdzenie aktualnie zamontowanych opon. Istnieje jednak ryzyko, iż wcześniejsze opony były nieprawidłowo dobrane, tym samym narażamy się na powtórzenie tego samego błędu. Niektórzy kierowcy potrzebują opon o podwyższonych parametrach. Takie opony posiadają dodatkowe oznaczenia. Najczęściej dotyczy to takich kwestii jak wzmocnienie opony, rantu ochronnego czy opon typu RunOnFlat. Zdarza się także, że producenci samochodowi wymagają, aby opony homologowane do ich pojazdów, posiadały również odpowiednie oznaczenia. Przy wyborze nowych opon, kierowcy bardzo często kierują się własnymi preferencjami. Każdy chciałby kupić opony jak najtaniej i zarazem jak najlepsze. Niestety jest to trudne do pogodzenia. Za opony uznanych producentów, które zdobywają najwięcej punktów w różnych testach trzeba zapłacić sporo więcej niż w przypadku opon klasy ekonomicznej. Obecnie na rynku jest tak dużo różnych marek opon, że każdy znajdzie kompromis pomiędzy głębokością swojego portfela, a jak najlepszymi parametrami opony. Z reguły jednak warto zawsze dopłacić ?parę groszy? więcej i otrzymać produkt o jak najlepszych osiągach. W celu optymalnego doboru opon należy zadać sobie kilka podstawowych pytań. Po pierwsze, jak duże są przewidywane miesięczne przebiegi? Po drugie, po jakiego rodzaju drogach będziemy się poruszać? Ważne jest także określenie naszego stylu jazdy, jak bardzo samochód będzie obciążony oraz czy więcej jeździmy po mieście czy po trasie.
Czy wielkość ma znaczenie?
Ważnym parametrem przy doborze nowych opon jest głębokość bieżnika. W zależności od przeznaczenia opon, stosowana jest różna wielkość tego parametru. W oponach letnich czy przeznaczonych dla samochodów sportowych wysokość bieżnika jest niższa niż w przypadku np. opon zimowych. Według Kodeksu drogowego niedopuszczalne jest podróżowanie z oponami, których bieżnik wynosi mniej niż 1,6 mm. W przypadku opon zimowych zaleca się wymianę ogumienia, kiedy ta wartość spadnie do 4mm. Większość opon posiada wskaźniki zużycia bieżnika, więc określenie stanu bieżnika nie powinno być specjalnym problemem. Istotne jest także, aby opony montowane na jednej osi miały taką samą wysokość bieżnika. W przeciwnym wypadku podczas jazdy, samochód może ściągać na stronę opony z mniejszym bieżnikiem. Jeśli chcemy tego uniknąć, różnica między wysokością bieżnika dwóch opon na tej samej osi, nie może być większa niż 30%. Większość kierowców jest zdania, że mniej zużyte opony powinno się montować na osi napędowej. W większości samochodów osobowych jest to oś przednia. Inni kierowcy uważają z kolei , że lepsze opony powinny być zakładane z przodu w celu poprawy kierowalności pojazdu. Rozważania te jednak brutalnie weryfikuje rzeczywistość. Okazuje się, że najgroźniejsze sytuacje na drodze to te w których następuje nagłe i silne zarzucenie tyłu samochodu podczas hamowania na śliskiej nawierzchni lub podczas jazdy po łuku. Według zaleceń producentów opon, mniej zużyte ogumienie powinno się więc montować na tylnej osi. Nie ma to jednak żadnego związku z lokalizacją napędu. Wyższość montażu lepszych opon z tyłu widoczna jest także podczas zjawiska aquaplaningu. O ile poślizg na przednich kołach jest łatwo wyczuwalny, tak w przypadku utraty przyczepności kół tylnych często orientujemy się zbyt późno i żadna reakcja nie jest już w stanie uratować sytuacji. W celu uregulowania poziomu zużycia opon często stosuje się rotację opon w pojeździe. Dla opon z bieżnikiem asymetrycznym stosuje się wymianę kół z osi przedniej z kołami z osi tylnej, jednak bez zamiany stron lewej z prawą. W przypadku różnych rozmiarów opon na osiach można ewentualnie zamienić koła stronami, wiąże się to jednak ze zmianą kierunku toczenia. Takie rozwiązanie jest także stosowane w przypadku opon symetrycznych. Dla opon symetrycznych oraz opon kierunkowych można także stosować zamianę opon z osi napędowej na opony z osi nienapędowej przy jednoczesnej zmianie stron, lewej z prawą. Trzeba jednak pamiętać o odwróceniu opon na obręczy, aby zachować ten sam kierunek toczenia. Co prawda producenci nie podają okresu jak często powinno się dokonywać rotacji, jednak powszechnie zaleca się robienie tego co 4900 lub 8000 km.
Na kupnie się nie kończy
Trzeba pamiętać, że bardzo ważna jest ciągła kontrola stanu opon. Dotyczy to również ciśnienia, które należy wyregulować do danej sytuacji. Wartość ciśnienia w oponach jest zawsze podawana przez producenta samochodu. Wymagana wartość jest zależna od obciążenia oraz prędkości z jaką będziemy się poruszać. Dla dłuższych podróży, przy większym obciążeniu zaleca się wyższe ciśnienie w oponach. Ma to zapobiec nadmiernemu nagrzewaniu się opony. Jazda z prawidłowo dobranym ciśnieniem pozwoli na optymalne wykorzystanie opony, co skutkuje wydłużeniem jej przebiegów, a przede wszystkim zapewni optymalne bezpieczeństwo. Zaleca się, aby sprawdzać ciśnienie w oponach przynajmniej raz na dwa tygodnie. Ważne jest także systematyczne serwisowanie ogumienia w celu wczesnego wykrywania drobnych uszkodzeń czy nierównomiernego zużywania się opon. Takie działania pozwalają na podjęcie wczesnych działań, które mogą uratować oponę przed całkowitym zniszczeniem.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab