Opony do aut ciężarowych to szeroka gama, zróżnicowanych produktów. Nie można wskazać jednego rodzaju opon, który sprawdzi w każdego rodzaju tirze i będzie dobry na każdą trasę czy do wykonania każdego zadania. Opony należy dobierać do rodzaju auta ciężarowego, przewożonego ładunku, rodzaju drogi, po jakim porusza się auto itp. Dlatego żeby opisać rodzaje opon do tirów, można wyjść od opisu i podziału aut ciężarowych według różnych kryteriów.
W tej kategorii można wyróżnić opony przeznaczone do transportu długodystansowego, regionalnego, zimowego, miejskiego, off-roadu oraz budowlanego. Opony z tych grup będą się różniły właściwościami i cechami, koniecznymi do zapewnienia bezpiecznej i komfortowej jazdy, np. opony wykorzystywane tylko do jazdy miejskiej powinny być trwałe i odporne na zużywanie się, ponieważ ich bieżnik jest narażony na przyspieszone zużycie z powodu częstych hamowań, przyspieszeń, podjazdów pod krawężniki itp. Opony przeznaczone do transportu długodystansowego charakteryzują się z kolei niskimi oporami toczenia, żeby pojazd zużywał jak najmniej paliwa. Specyfika eksploatacji ma w tym wypadku kluczowe znaczenie i wpływa na wybór odpowiednich opon.
Opony mogą być montowane na osi prowadzącej, napędowej, naczepowe. Chociaż oferuje się opony, które można zamontować na każdego rodzaju osi, które zostały tu wymienione (takie opony mają specjalne oznaczenia), to jednak te dedykowane na konkretną oś, różnią się między sobą właściwościami, budową i bieżnikiem. W tym wypadku dowolność montażu i niestosowanie się do zaleceń nie są wskazane, ponieważ doprowadzi to do pogorszenia się właściwości jezdnych pojazdu i bezpieczeństwa jazdy. Tak będzie, jeśli opony przeznaczone do naczepy znajdą się na którejś z osi ciężarówki. Dlatego na przykład oś kierowana wymaga opon charakteryzujących się jak największą kierowalnością, a na osi napędzanej należy montować opony wykazujące jak najlepszymi trakcją i mobilnością.
W tej kategorii wyróżnia się trzy rodzaje opon - premium, medium i budżetowe. Klasa premium to opony najwyższej klasy - najbardziej zaawansowane technicznie, o najlepszych parametrach i najwyższej jakości, zapewniające optymalne właściwości oraz doskonałe osiągi w każdych warunkach. Również do tej kategorii zaliczają się modele opon bardzo wyspecjalizowanych w danej kategorii. Opony medium to tzw. złoty środek, czyli modele tańsze niż te z kategorii premium, ale też o słabszych parametrach i osiągach, często są to opony zastąpione przez nowsze modele, właśnie wchodzące na rynek, z nowszymi rozwiązaniami technicznymi. Opony klasy średniej są uważane za modele o dobrej jakości, zapewniające dobre właściwości jezdne, a jednocześnie dobry kompromis między osiągami a ceną, bo są oferowane za przystępną cenę (mają dobry stosunek ceny do jakości). Opony budżetowe, najtańsze, ustępują jakością i osiągami tym z segmentów premium i medium, dlatego są polecane kierowcom preferującym spokojny styl jazdy, jeżdżącym po mieście i na krótkich dystansach. Jednak nie są to opony, które nie poradzą sobie na drodze, wręcz przeciwnie, jeśli są eksploatowane rozsądnie, całkiem dobrze sprawdzą się w wielu sytuacjach i warunkach na drodze.
Ciężarówki mogą być wyposażone w opony radialne lub diagonalne. Te dwa rodzaje opon różnią się budową. Opony radialne opracował i wprowadził na rynek w latach 50. ubiegłego wieku koncern Michelin . Zyskały tak dużą popularność, że wyparły stosowane wcześniej opony diagonalne. Opona radialna ma warstwy osnowy ułożone równolegle do osi czoła, dzięki czemu jest bardziej elastyczna, odporna na deformacje i zapewnia większy komfort jazdy niż opona diagonalna, może też osiągać wyższą prędkość niż ona. Opona diagonalna ma natomiast budowę, w której warstwy kordu są ułożone naprzemiennie pod kątem od ok. 20 do 40 stopni w stosunku do osi czoła opony. Taka budowa sprawia, że opona jest bardzo trwała i solidna, odporna na uszkodzenia mechaniczne, ma sztywne boki i zapewnia pojazdowi stabilność podczas jazdy.
Ciężarówki najczęściej wyposaża się w opony całoroczne i zimowe. W Polsce nie ma obowiązku jeżdżenia na oponach zimowych, dlatego bardzo wielu przedsiębiorców decyduje się na opony całoroczne, które zresztą zyskują na popularności ze względu na coraz łagodniejsze zimy. Jednak w wielu krajach europejskich taki obowiązek wciąż jest i trzeba to uwzględniać, planując wyjazdy swoich ciężarówek za granicę, zwłaszcza tam, gdzie opady śniegu wciąż mogą utrudnić jazdę. Poza tym warto się kierować względami bezpieczeństwa i pamiętać, że opona zimowa zawsze będzie miała lepsze właściwości przy niskich temperaturach niż całoroczna i w krytycznej sytuacji poradzi sobie w trudnych warunkach drogowych o wiele lepiej niż wielosezonowa.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab