Kiedy naprawa opony ma sens?
Uszkodzenie opony może się zdarzyć w każdym momencie, pomijając wiek opony, bo może się to przydarzyć oponie nowej jak i używanej. Uszkodzenia dzielimy na te, które możemy naprawić u wulkanizatora i na te, których naprawić nie można. I tutaj nasuwa się pytanie – czy oponę warto naprawiać, czy jest tak uszkodzona, że nie nadaje się już do dalszej jazdy ze względu bezpieczeństwa. Wyróżniamy następujące sposoby uszkodzenia: uszkodzenia mechaniczne (najechanie na ostrą krawędź), wynikające z nieprawidłowej eksploatacji pojazdu, ze względów bezpieczeństwo (na wskutek ostrego hamowania) oraz wady fabryczne. Kiedy naprawiać uszkodzoną oponę, a kiedy wymienić oponę? Zapraszam do lektury.
Które opony możemy naprawiać
Nie każde uszkodzenie opony oznacza, że musimy ją wymieniać. Istnieją takie uszkodzenia, które można załatać u wulkanizatora i cieszyć się dalej eksploatacją. Pierwszym uszkodzeniem, które nie wymaga wymiany opony jest przecięcie ścianki bocznej, której efektem jest odstający kawałek gumy, oczywiście o ile przecięcie jest powierzchowne. Jeżeli opona uszkodzi nam się w ten sposób, wystarczy podjechanie do wulkanizatora i pracownik załata nam ubytek. Może się jednak okazać, że przecięcie jest zbyt głębokie, żeby opona była w stanie kontynuować jazdę, jednak takie przecięcia są raczej rzadkie. Zdarza się również, że przejedziemy boczną krawędzią po krawężniku, a na samej ściance można zauważyć wgłębienia i starcie gumy. Nie należy się martwić, uszkodzenie jest powierzchowne i nie wymaga nawet interwencji wulkanizatora. Wgłębienia ściany bocznej również nie zaliczają się do fatalnych uszkodzeń, niektóre opony fabrycznie wyjeżdżają z małymi wgłębieniami. Co do przebicia opony, wszystko zależy od jej typu. Jeżeli opona posiada wysoki indeks prędkości (240km/h i większy) opony nie powinno się naprawiać. Dodatkowo, jeżeli wgłębienie sięga 5 milimetrów (lub głębsze) również nie powinno się takiej opony naprawiać. Jednakże, jeżeli nasza opona nie posiada wysokiego indeksu prędkości oraz przebicie jest płytkie, nie trzeba się martwić i można przyjechać do wulkanizatora aby załatał dziurę. Czasami opona potrafi nam się wyząbkować – oznacza to, że mamy jakiś problem z zawieszeniem pojazdu. Biorąc pod uwagę jednak oponę, nie dyskwalifikuje jej to z użycia, nawet pomimo zwiększonego hałasu generowanego przez taką oponę, oczywiście o ile uszkodzenia nie są głębokie. Najczęściej wystarczy opony przełożyć na inną oś. Uszkodzenia tutaj wymienione nie są wszystkimi uszkodzeniami, które pozwalają na dalszą eksploatację opony, jednakże są one najczęściej spotykane. Pamiętajmy również, że opony odpowiedzialne są za nasze bezpieczeństwo i jeżeli wulkanizator nie jest pewien trwałości takiej naprawy, opona nie powinna być naprawiana.
Których opon nie możemy naprawiać
Z drugiej strony istnieją uszkodzenia dyskwalifikujące oponę z dalszego użytku. Sama opona powinna być użytkowana maksymalnie przez 10 lat, po tym czasie, nawet jeżeli bieżnik takiej opony jest wystarczający, powinna zostać zutylizowana. Jeżeli musimy już jeździć na oponie 10 letniej i uszkodzimy ją, nie powinniśmy jej naprawiać, gdyż nie wiadomo jak stara guma na to zareaguje. Stara opona posiada większą szansę na pęknięcia i te pęknięcia również nie powinny zostać załatane. Nie powinniśmy również naprawiać opony, gdy bieżnik jest mocno zużyty po jednej ze stron. Mimo, że po jednej stronie bieżnik może być wystarczający, opona powinna zostać poddana procesowi utylizacji. Tyczy się to również opony ze zdartym prawie całym bieżnikiem, ze względów bezpieczeństwa nie powinniśmy korzystać z takiej opony. W przypadku uszkodzeń chemicznych opona również nie nadaje się do jazdy, nigdy nie wiadomo, jak guma zareaguje na taką substancję. Jeżeli naprawialiśmy już oponę, należy też się zastanowić nad dalszą naprawą. Jeżeli opona naprawiana będzie 4 raz, powinniśmy zakupić nowy komplet. Jeżeli pojawi się na oponie wybrzuszenie, niezwłocznie powinniśmy poddać ją utylizacji gdyż dalsza jazda może spowodować, że uszkodzona opona wybuchnie. Wspominałem o przebiciu opony, że można naprawić oponę, jeżeli przebicie jest nie głębsze niż 5 mm i indeks prędkości nie przekracza 240 km/h. W przeciwnym wypadku, opona nie nadaje się do użytku. Jeżeli opona nie daje się wyważyć to też jest jej wada i nie powinniśmy jeździć na takiej oponie. Jeżeli na oponie pojawią się nitki kordu lub jeżeli ten kord jest uszkodzony, przykładowo wgięty, należy natychmiast wymienić takie opony na nowe. Jeżeli doświadczyli Państwo tych uszkodzeń i opona została naprawiona, oponę należy bezzwłocznie wymienić ze względu na własne bezpieczeństwo. Możesz tez przeczytać u nas o uszkodzeniach opon najczęsciej spotykanych
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab