Jeśli jeździmy samochodem, w którym po wymianie opon nie wyważono kół, musimy się liczyć z całym szeregiem skutków ? od obniżonego komfortu jazdy poczynając, przez niższy poziom bezpieczeństwa, na uszkodzeniach zawieszenia kończąc.
Wyważanie kół polega na równomiernym rozłożeniu masy felgi i opony, tak żeby po
zamontowaniu koła jego masa na oś pojazdu została rozłożona wokół środka obrotu.
Jeśli weźmiemy pod uwagę bardzo duże prędkości obrotowe i siły odśrodkowe, duże
znaczenie mają nawet niewielkie dysproporcje rozkładu masy w kole, dlatego nie
powinno w nim być miejsc o wyższej lub niższej masie.
Najlepszą metodą
wyważania
jest stosowanie ciężarków naklejanych (felgi aluminiowe) lub nabijanych (felgi
stalowe) na oponę. Miejscem, w którym należy wyważać koła, jest profesjonalny serwis
samochodowy wyposażony w wyważarkę, która wskazuje miejsce zamontowania ciężarków
równoważących. Inną ważną sprawą jest przygotowanie kół do wyważenia, trzeba
pamiętać, że koła muszą być dokładnie umyte, zanim pracownik przystąpi do ich
wyważania.
Jednym z błędów popełnianym przy sezonowej wymianie opon jest właśnie nieprawidłowe
wyważenie kół. Zwracamy na to uwagę, bo jest to czynność, którą wykonuje się bardzo często i
wydaje się ona na tyle mało skomplikowana, że wielu kierowców samodzielnie zmienia koła.
Trzeba jednak wiedzieć, że do profesjonalnego wyważenia kół trzeba mieć odpowiednie
narzędzia.
Dlatego jeśli robimy to sami we własnym garażu, musimy potem pojechać do
serwisu,
w którym jest wyważarka, bo to dzięki niej wiadomo, w którym miejscu umieścić ciężarek
równoważący. Sami nie jesteśmy w stanie tego zrobić, a bez wyważenia kół jazda nie będzie
bezpieczna. Ale wyważenie kół jest konieczne nie tylko po wymianie opon. Należy to zrobić
również po kolizji i wypadku drogowym, uderzeniu w przeszkodę, np. gwałtownym najechaniu na
krawężnik, wjechaniu z wysoką prędkością w dużą dziurę, a nawet po gwałtownym, długo
trwającym hamowaniu, czy długiej jeździe po bardzo nierównej nawierzchni i w trudnych
warunkach drogowych, np. w głębokim błocie.
Eksperci mówią, że wyważenie kół trzeba
sprawdzić po przejechaniu 10-15 tysięcy kilometrów, ale jeśli podczas jazdy wyczuwamy
jakiekolwiek niepokojące objawy, warto skontrolować, czy wszystko jest w porządku już po
pokonaniu 5 tys. km. Krótko mówiąc, wyważenie trzeba sprawdzić za każdym razem, kiedy mogło
dojść do uszkodzenia koła i kiedy zaszła potrzeba, by zdjąć koło z samochodu. Należy też
pamiętać, że częściej należy kontrolować koła z felgami aluminiowymi ? są bardziej podatne
na uszkodzenia niż stalowe, a to sprawia, że łatwiej w nich o zmianę rozkładu mas.
Skutki niewyważenia kół można zasadniczo podzielić na dwie kategorie ? jedna dotyczy niższego
poziomu bezpieczeństwa, druga pogorszenia komfortu jazdy. Podczas jazdy będzie wyraźnie
wyczuwalna gorsza kierowalność samochodu. Może on ściągać na boki, czyli zmieniać tor jazdy w
prawo lub w lewo, a także z opóźnieniem reagować na ruchy wykonywane kierownicą.
Będzie
miał
dłuższą drogę hamowania, słabszą przyczepność, szybciej będą się też zużywały opony samochodowe.
Poważniejsze konsekwencje dotyczą zawieszenia, bo długa jazda na niewyważonych kołach prowadzi
do szybszego zużywania się amortyzatorów, drążków kierowniczych czy łożysk, co z kolei może
spowodować uszkodzenia zawieszenia i pociągnąć za sobą kosztowne naprawy. W konsekwencji auto
może zawieść wtedy, kiedy w krytycznej sytuacji będzie potrzebna szybka reakcja albo może nie
zareagować tak, jak chciałby kierowca, co już odbije się na bezpieczeństwie wszystkich
użytkowników ruchu drogowego.
Jak najbardziej może, nie jest to trudne do wyczucia.
Typowym objawem braku wyważenia kół są drgania całego nadwozia. Jeśli kierowca wyczuwa drgania
na kierownicy, świadczy to o niewyważeniu przednich kół, jeśli natomiast czuje zarzucanie tyłu
samochodu na ostrych zakrętach, oznacza to, że wyważenia potrzebują koła tylne.
Niewłaściwe
wyważenie kół można też zauważyć po nietypowym (czyli nierównomiernym) zużyciu bieżnika opon.
Innym charakterystycznym objawem braku wyważenia kół jest szum słyszalny podczas jazdy.
Przyczyną niewłaściwego wyważenia kół nie musi być błąd mechanika, np. przy
zmianie opon.
Mogą nią być również wady fabryczne felg i opon oraz ich nieprawidłowe ułożenie względem
siebie, czy niedokładne osadzenie i umocowanie w piaście.
Nieprawidłowe rozłożenie
ciężarów
w kole może być również rezultatem nierównego wyważenia bębnów lub tarcz hamulcowych, czy
jazda na wykrzywionej feldze. Dlatego tak ważne jest reagowanie na wszystkie sygnały
świadczące o tym, że koła mogą wymagać wyważenia i sprawdzenie tego w profesjonalnym
serwisie.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab