Opony>Artykuły>Opony dostawcze>Wyważenie kół o czym pamiętać. Jak zamontować opony?
Wyważenie kół o czym pamiętać. Jak zamontować opony?

Wyważenie kół o czym pamiętać. Jak zamontować opony?

Jeśli jeździmy samochodem, w którym po wymianie opon nie wyważono kół, musimy się liczyć z całym szeregiem skutków ? od obniżonego komfortu jazdy poczynając, przez niższy poziom bezpieczeństwa, na uszkodzeniach zawieszenia kończąc.

Co to jest wyważanie kół

Wyważanie kół polega na równomiernym rozłożeniu masy felgi i opony, tak żeby po zamontowaniu koła jego masa na oś pojazdu została rozłożona wokół środka obrotu. Jeśli weźmiemy pod uwagę bardzo duże prędkości obrotowe i siły odśrodkowe, duże znaczenie mają nawet niewielkie dysproporcje rozkładu masy w kole, dlatego nie powinno w nim być miejsc o wyższej lub niższej masie.

Najlepszą metodą wyważania jest stosowanie ciężarków naklejanych (felgi aluminiowe) lub nabijanych (felgi stalowe) na oponę. Miejscem, w którym należy wyważać koła, jest profesjonalny serwis samochodowy wyposażony w wyważarkę, która wskazuje miejsce zamontowania ciężarków równoważących. Inną ważną sprawą jest przygotowanie kół do wyważenia, trzeba pamiętać, że koła muszą być dokładnie umyte, zanim pracownik przystąpi do ich wyważania.

Wywazone koło

Kiedy trzeba wyważyć koła

Proces wywazanania koła

Jednym z błędów popełnianym przy sezonowej wymianie opon jest właśnie nieprawidłowe wyważenie kół. Zwracamy na to uwagę, bo jest to czynność, którą wykonuje się bardzo często i wydaje się ona na tyle mało skomplikowana, że wielu kierowców samodzielnie zmienia koła. Trzeba jednak wiedzieć, że do profesjonalnego wyważenia kół trzeba mieć odpowiednie narzędzia.

Dlatego jeśli robimy to sami we własnym garażu, musimy potem pojechać do serwisu, w którym jest wyważarka, bo to dzięki niej wiadomo, w którym miejscu umieścić ciężarek równoważący. Sami nie jesteśmy w stanie tego zrobić, a bez wyważenia kół jazda nie będzie bezpieczna. Ale wyważenie kół jest konieczne nie tylko po wymianie opon. Należy to zrobić również po kolizji i wypadku drogowym, uderzeniu w przeszkodę, np. gwałtownym najechaniu na krawężnik, wjechaniu z wysoką prędkością w dużą dziurę, a nawet po gwałtownym, długo trwającym hamowaniu, czy długiej jeździe po bardzo nierównej nawierzchni i w trudnych warunkach drogowych, np. w głębokim błocie.

Eksperci mówią, że wyważenie kół trzeba sprawdzić po przejechaniu 10-15 tysięcy kilometrów, ale jeśli podczas jazdy wyczuwamy jakiekolwiek niepokojące objawy, warto skontrolować, czy wszystko jest w porządku już po pokonaniu 5 tys. km. Krótko mówiąc, wyważenie trzeba sprawdzić za każdym razem, kiedy mogło dojść do uszkodzenia koła i kiedy zaszła potrzeba, by zdjąć koło z samochodu. Należy też pamiętać, że częściej należy kontrolować koła z felgami aluminiowymi ? są bardziej podatne na uszkodzenia niż stalowe, a to sprawia, że łatwiej w nich o zmianę rozkładu mas.

Dlaczego wyważenie kół jest tak ważne

Skutki niewyważenia kół można zasadniczo podzielić na dwie kategorie ? jedna dotyczy niższego poziomu bezpieczeństwa, druga pogorszenia komfortu jazdy. Podczas jazdy będzie wyraźnie wyczuwalna gorsza kierowalność samochodu. Może on ściągać na boki, czyli zmieniać tor jazdy w prawo lub w lewo, a także z opóźnieniem reagować na ruchy wykonywane kierownicą.

Będzie miał dłuższą drogę hamowania, słabszą przyczepność, szybciej będą się też zużywały opony samochodowe. Poważniejsze konsekwencje dotyczą zawieszenia, bo długa jazda na niewyważonych kołach prowadzi do szybszego zużywania się amortyzatorów, drążków kierowniczych czy łożysk, co z kolei może spowodować uszkodzenia zawieszenia i pociągnąć za sobą kosztowne naprawy. W konsekwencji auto może zawieść wtedy, kiedy w krytycznej sytuacji będzie potrzebna szybka reakcja albo może nie zareagować tak, jak chciałby kierowca, co już odbije się na bezpieczeństwie wszystkich użytkowników ruchu drogowego.

Mechanik pod samochodem

Czy kierowca może poznać, że koła są niewyważone?

wibracje na kierownicy

Jak najbardziej może, nie jest to trudne do wyczucia. Typowym objawem braku wyważenia kół są drgania całego nadwozia. Jeśli kierowca wyczuwa drgania na kierownicy, świadczy to o niewyważeniu przednich kół, jeśli natomiast czuje zarzucanie tyłu samochodu na ostrych zakrętach, oznacza to, że wyważenia potrzebują koła tylne.

Niewłaściwe wyważenie kół można też zauważyć po nietypowym (czyli nierównomiernym) zużyciu bieżnika opon. Innym charakterystycznym objawem braku wyważenia kół jest szum słyszalny podczas jazdy.

Jakie są przyczyny niewyważenia kół

Przyczyną niewłaściwego wyważenia kół nie musi być błąd mechanika, np. przy zmianie opon. Mogą nią być również wady fabryczne felg i opon oraz ich nieprawidłowe ułożenie względem siebie, czy niedokładne osadzenie i umocowanie w piaście.

Nieprawidłowe rozłożenie ciężarów w kole może być również rezultatem nierównego wyważenia bębnów lub tarcz hamulcowych, czy jazda na wykrzywionej feldze. Dlatego tak ważne jest reagowanie na wszystkie sygnały świadczące o tym, że koła mogą wymagać wyważenia i sprawdzenie tego w profesjonalnym serwisie.

wymiana opony

Zachęcamy do zapoznania sie z innymi artykułami przygotowanymi przez Hurtopony

  Infolinia:

  32 706 10 18


Ustawienia

W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Analityka

Pliki cookie umożliwiają gromadzenie anonimowych informacji dotyczących aktywności użytkowników na stronie, co przekłada się na możliwość ciągłego doskonalenia naszego serwisu i sprawienia, że korzystanie z niego staje się bardziej intuicyjne.

Marketing

Analizujemy Twoje przeglądane treści i zakupy na naszej stronie, aby lepiej dostosować wyświetlane reklamy do Twoich zainteresowań. Dzięki temu prezentujemy Ci reklamy, które są bardziej przydatne i interesujące z Twojej perspektywy.