Na boku opony producenci umieszczają cyfry i litery, z których można wyczytać dużo informacji. Z ich odnalezieniem nie ma problemu, ale nie zawsze wiemy, co oznaczają. A warto się dowiedzieć, bo takie dane są potrzebne, żeby na przykład dobrać zamienniki opon w swoim samochodzie. Dzięki temu, że rozmiary opon w Europie zostały zestandaryzowane, można mieć pewność, że wymiary i stosowane oznaczenia są takie same i wyrażają to samo. To ułatwia zmianę konkretnego modelu opon w pojeździe na inny bez ryzyka obniżenia poziomu bezpieczeństwa. Producenci często nie podają, jakie zamienniki można zastosować, dlatego trzeba wiedzieć, na co zwrócić uwagę i co jest ważne przy ich wybieraniu.
Informacje na temat opony odczytamy z ciągu cyfr i liter umieszczonych na jej boku. Dowiemy się, jaką szerokość ma opona, jaką wysokość ma jej profil, jak jest zbudowana, poznamy rozmiar felgi, a także indeksy nośności i prędkości.
Na przykład z oznaczenia 185/50 R 14 77 V można wyczytać następujące dane:
185 - oznacza szerokość w milimetrach nieobciążonej opony na feldze przeznaczonej dla danego rozmiaru, mierzoną między bokami;
50 - to wysokość profilu (wysokość boku opony - odległość od bloków bieżnika do krawędzi felgi) wyrażona w procentach, oznaczająca wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości;
R - rodzaj budowy, w tym wypadku jest to opona radialna;
14 - to średnica osadzenia, czyli średnica felgi podana w calach (1 cal = 2,54 cm);
77 - indeks nośności, związany z konkretnym rozmiarem opony, określa dopuszczalne obciążenie dla konkretnego modelu, przy jeździe z maksymalną określoną przez producenta prędkością;
V - indeks prędkości, czyli maksymalna dopuszczalna prędkość auta, w którym jest zamontowana dana opona, z obciążeniem określonym za pomocą indeksu nośności.
Jednak jeśli zdecydujemy się na zmianę opon na inne niż zaleca producent, poza danymi, które wyczytamy z boku opony, będziemy potrzebowali dodatkowej informacji. Chodzi o wysokość opony, czyli jej zewnętrzną średnicę (wysokość od ziemi do górnej krawędzi opony). To ważny parametr, bo w razie zmiany felgi lub opony na inne niż oryginalne, zewnętrzna średnica opony musi pozostać taka sama - odchylenie może być bardzo niewielkie, w granicach +1,5%/-2%; ważne jest też, żeby zamiennik był porównywany z oponą zamontowaną fabrycznie, czyli homologowaną do danego modelu samochodu. Jeśli mamy wszystkie informacje, zewnętrzną średnicę opony można wyliczyć samodzielnie.
Obliczenie średnicy zewnętrznej opony nie jest trudne, trzeba tylko znać średnicę felgi oraz wysokość profilu opony. Gdybyśmy chcieli pokazać to na konkretnym przykładzie, 185/50 R 14 77 V, obliczenia należy wykonać w następujący sposób:
Profil opony to 50% ze 185 mm co daje wartość 92,5 mm
(9,25
cm),
średnica
felgi wynosi 14 cali
czyli 14 x 2,54 cm (35,56 cm) a wysokość opony to suma
dwóch
wysokości
profilu opony i średnicy felgi, czyli 9,25 cm x 2 + 35,56 cm = 54,06 cm.
Jeśli jednak ktoś nie jest pewny, czy dobrze wyliczył średnicę, i nie wie, jakie opony pasują do konkretnego samochodu, może skorzystać z konfiguratora rozmiaru opon lub z kalkulatora zamienników opon, które są powszechnie dostępne w internecie.
Kierowcy decydują się na zmianę opon z różnych powodów, dla niektórych ważne są
względy
estetyczne, dla innych ekonomiczne, bo zamienniki będą tańsze niż opony, które zaleca
producent,
jeszcze
inni chcą wykorzystać opony w dobrym stanie z innego pojazdu. Przy dobieraniu zamienników
trzeba
jednak
pamiętać o kilku zasadach. Najważniejsze są parametry techniczne: szerokość przekroju opony,
szerokość i
średnica felgi, średnica zewnętrzna opony.
Bardzo ważne są też indeksy nośności i
prędkości -
zamiennik
nie może mieć niższego indeksu nośności oraz powinien mieć co najmniej taki sam (nie niższy)
indeks
prędkości jak opona oryginalnie zamontowana. Wszystko w tym wypadku ma znaczenie - zbyt
wąska
albo zbyt
szeroka opona mają wpływ na przyczepność i dynamikę pojazdu, zbyt duża lub zbyt mała na
przekłamania
licznika kilometrów i prędkościomierza. Jeśli opony są za duże, prędkość pokazywana na
wyświetlaczu
będzie niższa niż rzeczywista, jeśli mniejsze - większa.
Jeśli zlekceważymy któryś z
parametrów,
to, jak
wspomnieliśmy, odbije się to na właściwościach jezdnych, bezpieczeństwie, komforcie jazdy,
zużyciu
paliwa, może też dojść do uszkodzenia opony. W skrajnym przypadku źle dobrane opony mogą
nawet
doprowadzić do szybszego zużycia elementów zawieszenia i układu przeniesienia napędu.
Zachęcamy do zapoznania się z innymi artykułami przygotowanymi przez HURTOPONY
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab