Drogowe samochody ciężarowe wykonują najróżniejsze zadania, jeżdżą po wielu rodzajach nawierzchni na długich i krótkich dystansach, często przewożą bardzo ciężkie i niebezpieczne ładunki. Wszystkie przewozy muszą docierać do celu bez problemów, za ich bezpieczeństwo odpowiada wiele czynników, a jednym z nich, bardzo ważnym, są opony.
Jeśli dokładnie przyjrzymy się wszystkim zadaniom wykonywanym przez auta
ciężarowe, a także ich
budowie i przeznaczeniu, zobaczymy, że to bardzo duża grupa pojazdów wykonująca wiele
zadań, w
tym wyspecjalizowane i odpowiedzialne przewozy np. środków chemicznych
Dlatego
tak
ważny jest
właściwy dobór opon ? dostosowanie ich zarówno do rodzaju pojazdu, jak i wykonywanego
transportu. Od opon w dużej mierze zależy bezpieczeństwo, czyli skuteczne hamowanie,
wydajność
systemów bezpieczeństwa wspierających kierowcę podczas jazdy, czy zdolność znoszenia
wielotonowego obciążenia podczas jazdy.
Producenci ogumienia oferują szeroki wybór modeli opon, co przy doborze pozwala uwzględnić wszystkie istotne parametry.
Za podstawowy podział, zaspokajający potrzeby rynku, można uznać siedem segmentów opon ciężarowych:
opony do transportu długodystansowego
opony do transportu regionalnego
opony do transportu zimowego
opony do transportu miejskiego
opony do transportu budowlanego/mieszanego
opony do transportu ludzi
opony off-roadowe
Opony przeznaczone do jazdy na bardzo długich trasach są tak konstruowane, by zużywały jak najmniej paliwa. Natomiast te wykorzystywane przede wszystkim w mieście mają budowę, która sprawia, by ich bieżnik zużywał się jak najwolniej ? a są na to narażone z powodu specyfiki eksploatacji, kiedy muszą na przykład często hamować.
Innym kryterium podziału opon jest rodzaj osi, na której są montowane. Tutaj można dokonać następującego podziału:
opony na oś prowadzącą
opony na sterującą oś napędową
opony na pędną oś naczepową
opony na oś wleczoną
opony na oś pchaną
W tym wypadku opony różnią się bieżnikiem i właściwościami, które są priorytetowe dla wykonywanych zadań. Opony ciężarowe montowane na kołach kierowanych muszą się charakteryzować jak największą kierowalnością, te na kołach napędzanych ? mobilnością i trakcją. Są też dostępne opony, które można montować na kołach każdej osi, mają one jednak specjalne oznaczenia. Jeśli ktoś nie zastosuje się do wskazówek i będzie montował opony dowolnie, np. na przedniej osi zastosuje opony przeznaczone do naczepy, pogorszy to kierowalność pojazdu.
Opony premium
Opony klasy średniej(medium)
Opony budżetowe
Ogumienie ciężarowe zaliczane do poszczególnych klas różnią się zaawansowaniem technicznym, a co za tym idzie ceną. W najdroższych (premium) stosuje się najnowsze rozwiązanie techniczne, mają najlepsze parametry, zapewniają bardzo dobre osiągi i komfort jazdy. Dobry stosunek ceny do jakości gwarantują opony zaliczane do klasy średniej (medium), są przystępne cenowo, a ich osiągi są na dobrym poziomie. Zakup opon z tego segmentu jest rozsądną decyzją, jeśli ktoś potrzebuje dobrych jakościowo opon za niezbyt wysoką cenę. Najtańsze opony (budżetowe) nie zapewniają takiego poziomu bezpieczeństwa jak droższe, dlatego poleca się je osobom, które preferują spokojny styl jazdy, a przewozy wykonują tylko po mieście i na krótkich dystansach.
Do pozostałych karyteriów nalezy:
nośność
indeks prędkości
ciśnienie
liczba osi pędnych
liczba osi skrętnych
Żeby opony były eksploatowane optymalnie, trzeba ich używać zgodnie z zaleceniami producentów. Bardzo ważne jest utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w ogumieniu. Jeśli jest zbyt niskie lub zbyt wysokie, opony ciężarowe nie tylko zużywają się szybciej, powodują wyższe spalanie paliwa, pogarszają właściwości jezdne pojazdu i bezpieczeństwo, ale może dojść do poważniejszych problemów, np. opona może wystrzelić podczas jazdy. Jazda na oponach z niewłaściwym ciśnieniem może też doprowadzić do uszkodzenia elementów układu kierowniczego. Ogromnie ważne są indeksy nośności i prędkości, ponieważ określają maksymalne obciążenie opony przy najwyższej dopuszczalnej prędkości oraz maksymalną prędkość opony, z jaką może się ona poruszać z danym obciążeniem. Opona o odpowiednim indeksie nośności pozwoli na zwiększenie lub obniżenie ładowności samochodu. W ciągnikach siodłowych i naczepach bardzo ważne jest to, by montować właściwe opony na danej osi.
Podział opon ze względu na sezon eksploatacji:
Letnie
Całoroczne
Zimowe
Coraz częściej w samochodach ciężarowych stosuje się ogumienie całoroczne, do czego skłaniają zmiany klimatu, bo zimy są łagodne, więc właściciele aut chcą zaoszczędzić na zakupie dwóch kompletów opon, ale nie jest to racjonalne i odpowiedzialne podejście. Używanie zimówek to kwestia bezpieczeństwa, ciężarówka jadąca na takich oponach ma o wiele krótszą drogę hamowania. Ponadto niektró kraje wymagają opon ciężarowych z oznaczeniem 3PMSF.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab