Osoby stające przed pytaniem jakie opony wybrać, najczęściej szukają na nie odpowiedzi przeglądając zasoby Internetu. A w nim znaleźć można informacje z różnych źródeł, takich jak fora internetowe, strony producentów czy strony magazynów motoryzacyjnych. Testy opon przeprowadzają sami ich producenci. Zajmują się tym również stowarzyszenia samochodowe jak ADAC lub certyfikujące, takie jak T?V. Jednak najpewniejszym źródłem informacji są oceny niezależnych dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy zazwyczaj dokładnie weryfikują deklaracje producentów odnośnie jakości ich produktów. W niniejszym artykule przedstawiamy testy dwóch różnych segmentów rozmiarowych i cenowych, które przeprowadzili dziennikarze magazynu Auto Świat 4x4 oraz tygodnika Motor. Pierwszy z nich odpowiada na pytanie które opony są najlepsze do aut typu SUV. Drugi test zainteresuje osoby poszukujące przyzwoitych opon w niskiej cenie.
Pierwszy z testów został przeprowadzony przez magazyn Auto Świat 4x4. Wzięło w nim udział dziewięć modeli opon letnich typu 4x4 w rozmiarze 255/55 R18. Były to opony: Bridgestone Dueler H/P Sport 109Y, Continental SportContact 5 SUV 109Y, Dunlop Sp Quattro Maxx 109Y, Goodyear Eagle F1 Asymmetric SUV 109Y, GT Radial Champiro HPY 109Y, Nokian Z 109W, Pirelli Scorpion Verde 109W, Syron Cross 1 4x4 109W, Uniroyal RainSport 3 SUV 109V.
Próby opon odbyły się w wymagających teksańskich warunkach, na nawierzchniach typu błotnego, na żwirze, piasku, trawie i szutrze. Ku zaskoczeniu wszystkie z wymienionych opon, w testach na suchej nawierzchni, stanęły na wysokości zadania i to z niedużymi różnicami w wynikach. Najlepszymi, z oceną 5+ w sześciostopniowej skali, okazały się opony Goodyear, Pirell,i Uniroyal oraz Syron. Reszta opon otrzymała piątki. Natomiast różnice między oponami uzasadniające ceny droższych opon wyszły dopiero w testach na nawierzchni mokrej. Tutaj, w testach na aquaplaning, prowadzenie, jazdę po okręgu i hamowanie najlepsza okazała się deszczowa opona Uniroyal, która dostała ocenę 6-. Za to najsłabiej wypadł chiński Syrion. Jeśli chodzi o właściwości jezdne opon, w testach na hamowanie , komfort, prowadzenie, poziom hałasu i oporów powietrza wszystkie opony wypadły podobnie, dostając ocenę pomiędzy 5-, a 5+. Ponownie najsłabszą oponą okazał się Syron, otrzymując ocenę 4+.
W generalnej klasyfikacji najlepszą okazała się opona Continental, drugie miejsce zajął Goodyear, a trzecie przypadło oponie Pirelli. Każda z nich cechuje się zrównoważonymi parametrami i równym działaniem w zmiennym środowisku. Natomiast najniższe noty otrzymały opony Syron i GT Radial, a to głównie ze względu na słabe wyniki na mokrej nawierzchni.
Tygodnik Motor, chcąc znaleźć dobrą oponę w przystępnej cenie, przeprowadził test opon z klasy budżet. Test został przeprowadzony na oponach w rozmiarze 195/65 R 15 o cenie nieprzekraczającej 200zł. Pod lupę zostały wzięte opony: BF Goodrich G-Grip, Dayton D210, Dębica Presto, Infinity INF-040, Kleber Dynaxer HP3, Point S Summerstar 2, Rockstone F109 oraz Uniroyal Rainexpert.
Pierwsza próba odbyła się na suchej nawierzchni. W jej skład wchodziły: testy na jazdę na czas po torze, testy na komfort mechaniczny i akustyczny, testy na hałas zewnętrzny, hamowanie oraz opony toczenia. Tutaj najlepszą okazała się opona Dayton. Opona ta dobrze hamuje, dobrze trzyma się na zakrętach, a przy tym wszystkim jest cicha. Drugie miejsce zajął Uniroyal, natomiast trzecie miejsce przypadło Dębicy. W testach na mokrej nawierzchni najlepiej wypadła opona Uniroyal. W próbach hamowania ze 100km/h, aquaplaningu wzdłużnego i poprzecznego , jazdy po okręgu oraz po torze RainExpert, zdobywając 100pkt na sto możliwych, nie miał sobie równych. Drugą lokatę zajął Point S, a trzecią ponownie Dębica.
W wyniku dwóch prób najlepszą z najtańszych okazała się opona Uniroyal, która gwarantuje bezpieczeństwo w deszczu, a również w warunkach suchych sprawia się przyzwoicie. Drugie miejsce zajął Point S, natomiast trzecie przydało Dębicy.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab