Opony>Artykuły>Opony osobowe>Odkształcenie opony po długim postoju
Odkształcenie opony po długim postoju

Odkształcenie opony po długim postoju

Przyczyny odkrztałceń opony

Kierowcy pozostawiają swoje samochody na dłuższy czas w spoczynku, zaparkowane w garażu czy na parkingu, na kilka dni, tygodni a czasem nawet miesięcy. Cały ciężar samochodu opiera się na oponach, które stojąc w bezruchu - nie obracają się, dlatego w niektórych miejscach mogą powstać odkształcenia. W strefie styku opony z podłożem pojawia się więc płaskie miejsce. Czy to już problem? Niekoniecznie. W dalszej części opiszemy jak można zaradzić takim sytuacją.

W momencie poruszania się pojazdem opony obracają się przechodząc od stanu bez obciążenia do stanu obciążonego, ilość obrotów opon jest zależna od ich rozmiaru, jednak każdej dotyczy zależność nagrzewania się opon pod wpływem ciągłego ruchu, które sprawia, że guma staje się bardziej miękka ? to normalne zjawisko.

Tak jak w przypadku jazdy opony się nagrzewają, tak samo w czasie spoczynku stygną, a powierzchnia styku z nawierzchnią może się nieco spłaszczyć, największą różnice możemy zaobserwować w czasie znacznych zmianach temperatury otoczenia, gdy auto stoi przez dłuższy czas w zimnym otoczeniu - garażu czy magazynie. Kolejnym czynnikiem wpływającym na odkształcenia jest niedostateczne lub nadmierne ciśnienie powietrza w oponach.

odkrztałcenie opony na skutek postoju

Rodzaje odkształceń

Odkształcenia krótkotrwałe

Odkształcenia takie powstają, gdy samochód stoi parę dni lub tygodni, taka sytuacja ma miejsce zazwyczaj w okresie urlopów, takie uszkodzenia znikną, gdy opony nabiorą temperatury, przez kilka pierwszych kilometrów po ruszeniu mogą być odczuwalne lekkie drgania, które znikną gdy opona wróci do pierwotnej postaci .

krótkotrwałe odkształcenia opon

Odkształcenia półtrwałe

Najczęściej występują, gdy auto stało powyżej miesiąca, a dodatkowo było narażone na ciężkie warunki atmosferyczne, niskie bądź bardzo wysokie temperatury. Długi czas postoju, dodatkowo przy niskim ciśnieniu powietrza w oponach, może spowodować poważniejsze odkształcenie, które nie zniknie podczas zwykłej jazdy.

półtrwałe odkształcenia opon

Jak uniknąć odkształceń opon?

Ryzyko pojawienia się odkształceń rośnie w przypadku zastosowania nieprawidłowego ciśnienia w oponach. Na spłaszczenie bardziej podatne są opony ze zbyt niskim ciśnieniem i z zasady nie zaleca się używać opon z niedostatecznym ciśnieniem lub przy nadmiernym obciążeniu, dlatego przed dłuższą trasą lub pozostawieniem pojazdu na dłuższy okres warto sprawdzić ciśnienie i w razie potrzeby dopompować opony zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Zwiększenie ciśnienia w oponie o zaledwie 0,2 bara powoduje obniżenie jej temperatury pracy, a to z kolei zmniejsza prawdopodobieństwo powstania płaskiego miejsca na oponie, należy jednak pamiętać, aby nie przekraczać maksymalnego zalecanego ciśnienia powietrza w oponach, wskazanego dla konkretnych opon.

prawidłowe ciśnienie w oponach

Zachęcamy do zapoznania się z innymi artykułami przygotowanymi przez Hurtopony, w których zdobędziesz niezbędą wiedzę potrzebną do zakupu opon oraz rady dotyczące ich eksploatacji.

  Infolinia:

  32 706 10 18


Ustawienia

W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Analityka

Pliki cookie umożliwiają gromadzenie anonimowych informacji dotyczących aktywności użytkowników na stronie, co przekłada się na możliwość ciągłego doskonalenia naszego serwisu i sprawienia, że korzystanie z niego staje się bardziej intuicyjne.

Marketing

Analizujemy Twoje przeglądane treści i zakupy na naszej stronie, aby lepiej dostosować wyświetlane reklamy do Twoich zainteresowań. Dzięki temu prezentujemy Ci reklamy, które są bardziej przydatne i interesujące z Twojej perspektywy.