Kierowcy pozostawiają swoje samochody na dłuższy czas w spoczynku, zaparkowane w garażu czy na parkingu, na kilka dni, tygodni a czasem nawet miesięcy. Cały ciężar samochodu opiera się na oponach, które stojąc w bezruchu - nie obracają się, dlatego w niektórych miejscach mogą powstać odkształcenia. W strefie styku opony z podłożem pojawia się więc płaskie miejsce. Czy to już problem? Niekoniecznie. W dalszej części opiszemy jak można zaradzić takim sytuacją.
W momencie poruszania się pojazdem opony obracają się przechodząc od stanu
bez obciążenia
do stanu obciążonego, ilość obrotów opon jest zależna od ich rozmiaru, jednak każdej
dotyczy zależność nagrzewania się opon pod wpływem ciągłego ruchu, które sprawia, że
guma staje się bardziej miękka ? to normalne zjawisko.
Tak jak w przypadku jazdy opony się nagrzewają, tak samo w czasie spoczynku stygną, a
powierzchnia styku z nawierzchnią może się nieco spłaszczyć, największą różnice możemy
zaobserwować w czasie znacznych zmianach temperatury otoczenia, gdy auto stoi przez
dłuższy czas w zimnym otoczeniu - garażu czy magazynie. Kolejnym czynnikiem wpływającym
na odkształcenia jest niedostateczne lub nadmierne ciśnienie powietrza w oponach.
Odkształcenia takie powstają, gdy samochód stoi parę dni lub tygodni, taka sytuacja ma
miejsce zazwyczaj w okresie urlopów, takie
uszkodzenia znikną, gdy opony nabiorą
temperatury, przez kilka pierwszych kilometrów po ruszeniu mogą być odczuwalne lekkie
drgania, które znikną gdy opona wróci do pierwotnej postaci .
Najczęściej występują, gdy auto stało powyżej miesiąca, a dodatkowo było narażone na
ciężkie warunki atmosferyczne, niskie bądź bardzo wysokie temperatury. Długi czas
postoju, dodatkowo przy niskim ciśnieniu powietrza w oponach, może spowodować
poważniejsze odkształcenie, które nie zniknie podczas zwykłej jazdy.
Ryzyko pojawienia się odkształceń rośnie w przypadku zastosowania
nieprawidłowego
ciśnienia w oponach.
Na spłaszczenie bardziej podatne są opony ze zbyt niskim ciśnieniem i z zasady nie
zaleca się używać opon z niedostatecznym ciśnieniem lub przy nadmiernym obciążeniu,
dlatego przed dłuższą trasą lub pozostawieniem pojazdu na dłuższy okres warto sprawdzić
ciśnienie i w razie potrzeby dopompować opony zgodnie z zaleceniami
producenta pojazdu.
Zwiększenie ciśnienia w oponie o zaledwie 0,2 bara powoduje obniżenie jej temperatury
pracy, a to z kolei zmniejsza prawdopodobieństwo powstania płaskiego miejsca na oponie,
należy jednak pamiętać, aby nie przekraczać maksymalnego zalecanego ciśnienia powietrza
w oponach, wskazanego dla konkretnych opon.
Zachęcamy do zapoznania się z innymi artykułami przygotowanymi przez Hurtopony, w których zdobędziesz niezbędą wiedzę potrzebną do zakupu opon oraz rady dotyczące ich eksploatacji.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab