Opony>Artykuły>Opony osobowe>Właściwe ciśnienie w oponach | na co zwrócić uwagę
Właściwe ciśnienie w oponach | na co zwrócić uwagę

Właściwe ciśnienie w oponach | na co zwrócić uwagę

Kontrola ciśnienia w oponach

Kontrola ciśnienia w oponach to jedna z ważniejszych czynności eksploatacyjnych , którą każdy kierowca powinien kontrolować regularnie.Zaleca się aby kontrolować ciśnienie przynajmniej raz w miesiącu oraz przed każdą dłuższą podróżą

Zatem jak sprawdzić ciśnienie w oponach

Ciśnienie należy sprawdzić zawsze na zimnych oponach ponieważ wynik wtedy jest najbardziej wiarygodny. Ciśnienie opon mierzymy miernikiem.Przykładamy miernik do wentyla w kole i po kilku sekundach otrzymuje odczyt.Mierniki są dostępne w sklepach motoryzacyjnych, ale również w większych marketach.

Jakie ciśnienie powinny mieć opony

Przyjmuje się ,że prawidłowe ciśnienie w oponach to uniwersalna wartość 2,2 bara. Ta wartość jest bezpieczna i można je utrzymywać w większości pojazdów. Natomiast, aby mieć pewność jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe dla konkretnego pojazdu, należy zorientować się u producenta.

Pomiar ciśnienia w oponach

Zazwyczaj informacja o ciśnieniu jest umieszczona w instrukcji obsługi auta lub na specjalnej tabliczce znamionowej w ościeżnicy jego drzwi.Należy pamiętać, że na oponach również umieszczona jest informacja o ciśnieniu, ale jest to maksymalne ciśnienie, które jest dopuszczone dla danej opony, a nie prawidłowe ciśnienie w oponach samochodu, w którym się znajduje. Tabliczkę znamionową w samochodzie trzeba umieć ją dobrze odczytać. Ważna jest tutaj jednostka ciśnienia.Prawidłowe ciśnienie jest zwykle podawane w barach.Prawidłowe ciśnienie w oponach odczytuje się w zależności od rozmiaru opony, a także masy pojazdu z pasażerami i załadunkiem.

Dlaczego ciśnienie w oponach spada?

Przyczyn spadku ciśnienia może być spowodowany wieloma czynnikami. Najczęściej dochodzi w wyniku różnego rodzaju uszkodzeń typu stopka opony gdyż przestaje ona przylegać do felgi, wykrzywienia felgi,wbitego gwoździa bądź wentyla warto wymieniać podczas zmiany opon gdyż pozwoli to uniknąć problemów w przyszłości.

W przypadku wbitego gwoździa warto pamiętać, że nie wolno go wyciągać. Tego typu przedmioty działają jak korek , powietrze uchodzi z niej bardzo powoli, co stwarza szansę dojechania do serwisu. Jeśli wyciągniemy gwoździa to doprowadzi do szybkiego ujścia powietrza i konieczności wymiany koła.

Ciśnienie w oponach naturalnie też spada z dużej różnicy temperatur. Szczególnie znacznie na początku sezonu zimowego lub wczesną wiosną.Opona napompowana w 20 st. C do 2 barów przy 0 st. C będzie miała ciśnienie 1,8 bara.

Warto mieć wiedzieć, że powolny spadek ciśnienia występuje też samoczynnie przy sprawnych kołach po kilku miesiącach jego wartość będzie niższa od początkowej.

Przyczyna spadku ciśnienia w oponach

Efekty zbyt niskiego ciśnienia opon

  • Zwiększenie oporów toczenia i wzrost zużycia paliwa

  • Dłuższa droga hamowania

  • Gorsza kontrola nad trakcją pojazdu

  • szybsze zużycie układu kierowniczego

  • Niedopompowana opona pęknie w czasie jazdy

  • Szybsze zużycie opon

  • Zniszczenie wewnętrznej struktury opony

Droga hamowania opony z niskim ciśnieniem

Ubytek ciśnienia po jednej stronie

Są sytuacje kiedy tylko jedna z opon lub opony po jednej stronie mają zaniżone ciśnienie, będzie się to objawiało ?ściąganiem? samochodu właśnie na tę stronę. Przy wyprzedzaniu czy omijaniu tego typu ubytek ciśnienia może się okazać groźny. Np jeśli przy wjeżdżaniu w ostry zakręt, np. w prawo, jeśli ubytek ciśnienia mamy w oponie po stronie kierowcy. Przy wyższej prędkości może wyrzucić samochód z zakrętu lub wjechać na sąsiedni pas i spowodować wypadek samochodowy.

Ubytek ciśnienia po jednej stronie

Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem może być uciążliwa ze względu na obniżony komfort jazdy , wstrząsy są dużo bardziej odczuwalne i w konsekwencji jest przyspieszone zużycie elementów zawieszenia i nadwozia.Jazda na zbyt wysokim ciśnieniu w oponach może doprowadzić do zniekształcenia profilu opony , w takiej oponie w środkowej części bieżnika pojawi się wybrzuszenie oraz zmniejszy się powierzchnia kontaktu opony z podłożem , spadnie również poziom przyczepności na każdej nawierzchni. Przyczyny zbyt wysokiego ciśnienia:

wpływ ciśnienia na przyleganie opony do nawieszchni

Przyczyną może być błąd powstały w czasie pomiaru ciśnienia. Są sytuacje , że może się zdarzyć że ciśnienie odczytane z niskiej jakości manometru kupionego w sklepie lub kompresora na stacji benzynowej może być różne od wartości rzeczywistej. Zbyt wysokie ciśnienie posiada również zalety. Opony mają wtedy mniejsze opory toczenia, przez co obniżają się koszty zużycia paliwa. Zwiększa się również stabilność samochodu podczas pokonywania zakrętów.

Zachęcamy do zapoznania sie z innymi artykułami przygotowanymi przez HURTOPONY

  Infolinia:

  32 706 10 18


Ustawienia

W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Analityka

Pliki cookie umożliwiają gromadzenie anonimowych informacji dotyczących aktywności użytkowników na stronie, co przekłada się na możliwość ciągłego doskonalenia naszego serwisu i sprawienia, że korzystanie z niego staje się bardziej intuicyjne.

Marketing

Analizujemy Twoje przeglądane treści i zakupy na naszej stronie, aby lepiej dostosować wyświetlane reklamy do Twoich zainteresowań. Dzięki temu prezentujemy Ci reklamy, które są bardziej przydatne i interesujące z Twojej perspektywy.