Okres zimowy to bardzo ciężki czas dla naszego samochodu.Samochód w tej porze roku jest wystawiony na silne działanie mrozu, większej wilgoci, śniegu lub soli. Przygotowanie samochodu do zimy pozwala uniknąć wielu nieprzyjemnych i niebezpiecznych sytuacji.Zatem jak przygotować auto do zimy? W poniższej części artykułu przedstawiamy, krótką listę do wykonania aby użytkowanie samochodu w okresie zimowym obyło się bez problemowo.
Opony to jedyny punkt styku samochodu z asfaltem. Od ich jakości i stanu zależy, jak dużo przyczepności uda ci się uzyskać w trudnych warunkach. Powinny one mieć minimum 4 mm bieżnika i nie mogą mieć więcej niż 5 lat.Należy wymienić wszystkie cztery opony, a opony obu osi muszą być w podobnym stanie.
Opony zimowe zapewniają duży komfort i bezpieczeństwo jazdy w chłodniejszych miesiącach roku.W większości regionów Europy opony te są nawet obowiązkowym wymogiem w określonych porach. Powszechną praktyką jest zakładanie opon zimowych około października.Po założeniu opon zimowych należy upewnić się czy są one w dobrym stanie , należy wtedy sprawdzić czy bieżnik oraz ciśnienie są prawidłowe.
Warto również skontrolować wszystkie płyny eksploatacyjne w samochodzie.Letni płyn do spryskiwaczy trzeba zamienić na zimowy płyn o temperaturze zamarzania nie wyższej niż -20 stopni C. Zamarznięty płyn w układzie chłodzenia może uszkodzić chłodnicę i silnik. Temperaturę krzepnięcia powinno się sprawdzić za pomocą glukometru .
Przed zimą warto kontrolować stan oleju oraz jego jakość, olej w silniku, jego zużycie może doprowadzić do skrócenia żywotności a nawet uszkodzenia silnika, w niskich temperaturach olej w silniku zmienia konsystencje, przez co ciężej dostaje się we wszystkie niezbędne do nasmarowania miejsca, dlatego warto zadbać by olej był zawsze dobrej kondycji, szczególnie przy niskich temperaturach.
Warto przed zimą sprawdzić również płyn hamulcowy, z biegiem eksploatacji do układu hamulcowego poprzez mikropory może dostawać się woda, podczas ujemnych temperatur układ hamulcowy może stawać się zawodny, a nawet może dojść do awarii.
Przed sezonem zimowym, warto sprawdzić stan akumulatora, można udać się do warsztatu celem
sprawdzenia lub zrobić to samemu używając multimetru do pomiaru prądu. Sprawny akumulator w
samochodzie w czasie spoczynku powinien mieć wartość na poziomie 12,7V.
Ważny jest także pomiar
w czasie pracy silnika, przed dokonaniem pomiaru upewnij się że auto jest odpowiednio
zabezpieczone, zaciągnij hamulec postojowy by auto pozostawione na biegu neutralnym z odpalonym
silnikiem i przemieściło się w sposób niekontrolowany, podczas pracy silnika napięcie na
akumulatorze powinno wynosić 14,1 do 14,7V, jest to związane z działaniem alternatora który
doładowuje akumulator i zasila wszystkie systemy w pojeździe, jeśli napięcie na akumulatorze
spada poniżej 14V należy zgłosić się niezwłocznie do mechanika celem diagnostyki układu
ładowania.
Wśród dostępnych na rynku akumulatorów są też takie które wyposażone są wskaźnik
kondycji, warto przed sezonem zimowym sprawdzić kondycję, na etykiecie zwykle opisana jest
legenda.
Zimą warto zadbać o stan lamp oraz szyb. Na początku należy
upewnić
się,
czy wszystkie żarówki działają poprawnie. Skontroluj też ustawienie przednich lamp, by nie
oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka. Jeśli lampy są zmatowiałe, to należy wypolerować
klosze lub wymienić na nowe.
Dbając o stan oświetlenia w samochodzie, należy pamiętać o oświetleniu tyłu samochodu, warto
zadbać o to by wszystkie światła działały, w szczególności należy zwrócić uwagę na światła stopu
oraz halogen tylny, właściwa widoczność samochodu dla innych uczestników ruchu drogowego pomoże
uniknąć kolizji.
Kolejny punkt przygotowań to poprawa przejrzystości szyb. Dokładnie
umyj szyby z tłustego nalotu płynem do szyb.Jeśli przednia szyba jest mocno zarysowana, dobrze
ją wypolerować przy użyciu maszyny polerskiej.Jeśli mamy problem z zaparowanymi szybami, użyj
środka typu antypara.
Najlepszym sposobem na zabezpieczenie lakieru przed szkodliwym działaniem niskich temperatur i soli drogowej jest woskowanie.Jest to zabieg, który odmładza każdy samochód, przynoszące spektakularne efekty nadaje karoserii połysk oraz odświeża jej kolor. Przede wszystkim jednak spełnia funkcje ochronne. Po woskowaniu powstaje na lakierze cienka niewidoczna warstwa, która chroni przed osadzaniem się zabrudzeń i czynnikami wywołującymi korozji.Woskowanie można zrobić samemu potrzebny jest aplikator gąbkowy i miękka ściereczka z mikrofibry oraz wosk.Niewielką ilość wosku nałóż na aplikator albo ściereczkę i rozprowadź po niewielkim fragmencie lakieru.Odczekaj kilka minut i preparat będzie gotowy do polerowania dopiero po chwili. Kiedy na zaaplikowanym wosku pojawi się charakterystyczna mgiełka, rozetrzyj go kolistymi ruchami przy użyciu miękkiej ścierki, aż do powstania połyskującej powłoki.
Powłokę lakierniczą można zabezpieczyć długotrwale nakładając powłokę ceramiczną która zabezpiecza lakier samochodu przed czynnikami pogodowymi oraz fizycznymi, jest odporna na drobne otarcia oraz obicia, jest to sposób który jest droższy od wosku ale daje ochronę na znacznie dłuższy okres.
Najdroższym sposobem rekomendowanym dla samochodów nowych jest nałożenie na karoserię folii typu PPF, jest to przezroczysta folia dopasowująca się do kształtu elementów samochodu, można nią zabezpieczać zarówno karoserie jak i elementy chromowane oraz reflektory , świetnie sprawdzi się w warunkach zimowych gdy sól lub piasek są wybijane spod kół samochodów, a dzięki wysokiej opornosci zarywoania czy obicia nie uszkodzą powłoki lakierniczej.
Ważnym aspektem podczas przygotowania auta do sezonu
zimowego
jest
kontrola stanu podwozia, można tego dokonać w warsztacie samochodowym lub na stacji
diagnostycznej.
Niska temperatura oraz sól drogowa jest głównym czynnikiem powodującym korozję na elementach
podwozia.
Elementy konstrukcyjne z których zbudowane są podwozia każdego samochodu fabrycznie
zabezpieczane są masami bitumicznymi które w trakcie eksploatacji samochodu mogą ulegać
uszkodzeniu przez czynniki fizyczne, kontrola stanu powłok chroniących podwozie przedłuży
sprawność samochodu.
Zadbanie o zabezpieczenia antykorozyjne podwozia da gwarancję że elementy konstrukcyjne pojazdu
będą spełniały swoje zadanie , co przełoży się na bezpieczeństwo w podróży. Ze względu na
skomplikowanie procesu konserwacji podwozia zaleca się powierzenie takiego zadania warsztatom
samochodowym specjalizującym się w naprawach blacharsko lakierniczym
Popularnym problemem jest przymarzanie drzwi.Powodem
jest woda
oraz
wilgoć zbierająca się na gumowych uszczelkach. Rozwiązaniem jest więc zabezpieczenie uszczelek w
drzwiach specjalnym preparatem lub wazeliną techniczna , które zapobiegą przymarzaniu drzwi a
przy okazji odżywi gumę.
Problem potrafi sprawić także zamek, w którym może zbierać się woda powodując unieruchomienie
mechanizmu bębenka, najlepszym sposobem by zapobiec zamarzaniu zamka jest użycie preparatu
smarującego typu wd-40 natomiast jeśli dojdzie do unieruchomienia zamka ze względu na ujemną
temperaturę należy użyć preparatu do odmrażania zamków.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab