Odpowiednio dobrane opony znacząco zwiększają bezpieczeństwo na drodze, podczas gdy kapryśne warunki pogodowe utrudniają jazdę, a temperatury są niskie. Na szczęście tylko nieliczni kierowcy nie decydują się na wymianę w okresie jesienno-zimowym. Modele poszczególnych producentów różnią się od siebie nieznacznie, ale warto zapoznać się z pewnymi wytycznymi, aby wyselekcjonować te, najbardziej odpowiednie dla danego pojazdu. Na co zatem zwrócić uwagę? Jakie opony zimowe będą najlepsze?
Polskie prawo, w przeciwieństwie do wielu europejskich krajów, nie zobowiązuje do korzystania z opon zimowych, a decyzja o ich wymianie jest dobrowolna. Według badań przeprowadzonych przez TNS Polska ponad 90% kierowców wybiera zdecydowanie bezpieczniejszą opcję, a więc w okresie jesienno-zimowym ich opony letnie znikają w garażu.
Producenci ogumienia zalecają, aby zmieniać je, gdy temperatura zacznie zbliżać się do granicy 7°C. Zdecydowanie nie należy czekać do momentu, w którym pojawią się pierwsze opady śniegu, a co gorsza przymrozki. Opony letnie nie są przystosowane do takich warunków, a jazda na nich może spowodować utratę kontroli nad pojazdem, co w konsekwencji doprowadzi do wypadku. Nie warto zostać zaskoczonym przez atak zimy i założyć opony zimowe już w okolicach listopada.
Ogumienie zimowe różni się od tych, przeznaczonych do jazdy latem, kilkoma wyraźnymi różnicami, więc doświadczony kierowca z pewnością rozpozna je na pierwszy rzut oka. Ogumienie do ciężkich warunków cechuje się dużo bardziej charakterystycznym bieżnikiem. Jest głębszy, a opona posiada wiele różnorodnych nacięć i lamel. Jest to związane ze specyfiką danego okresu. Popularne “zimówki” muszą mierzyć się ze śniegiem, lodem czy gołoledzią, a ich budowa temu sprzyja.
Opony letnie nieco bardziej przypominają jednolitą bryłę. Posiadają stosunkowo szerokie kanały odprowadzające wodę. Podczas ciepłych miesięcy ich zadaniem jest, aby stykać się z powierzchnią asfaltu jak najszerszą powierzchnią. Podczas deszczowych dni mają zapewnić bezpieczeństwo, pozbywając się wody spod opony, a także ułatwić poruszanie się po kałużach. Na rynku jest obecne również ogumienie całoroczne, które stanowi swoisty kompromis pomiędzy oponami zimowymi a letnimi.
Mniej widoczną różnicą ogumienia na konkretny okres jest mieszanka gumowa. To ona stanowi element, którym wyróżniają się produkty renomowanych i cenionych firm. Skład gumy to ściśle strzeżona tajemnica. Opony zimowe są wytwarzane ze stosunkowo miękkiej mieszaniny z dużą zawartością kamionki. Dzięki temu nie tracą swojej plastyczności w niskich temperaturach. Natomiast twarda guma opon letnich powoduje, że nie topią się one podczas skrajnych upałów, a jednocześnie zapewniają satysfakcjonującą przyczepność i dobre warunki trakcyjne.
Wybór opon zimowych może być dla początkującego kierowcy nieco przytłaczający, ponieważ liczba firm oraz oznaczeń każdego modelu jest bardzo bogata. W istocie selekcja nie jest tak trudna, ale należy wiedzieć, na jakie elementy zwrócić uwagę. Pierwszym kryterium wyboru ogumienia jest jego rozmiar. Nie warto w tym przypadku decydować się na swoistą samowolę i kategorycznie stosować się do zaleceń producenta pojazdu.
Klasa opon zimowych polega na przydzieleniu ich do trzech kategorii dedykowanych różnym kierowcom. Ogumienie klasy ekonomicznej, średniej lub premium różni się ze względu na kilka czynników, a użytkownicy decydują się na nie ze względu na:
Opony zimowe różnią się od siebie również rodzajem bieżnika. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem w przypadku ogumienia okres między listopadem a lutym jest bieżnik kierunkowy. Na rynku dostępne są również opony zimowe z wypustkami i lamelami o charakterze asymetrycznym i symetrycznym.
Opony zimowe to kilkuletnia inwestycja. Prawie nigdy nie służą one kierowcy wyłącznie przez jeden sezon. Często przechowuje się je na własną rękę w garażu lub piwnicy. Jak sprawdzić ich użyteczność po sezonie letnim?
Najłatwiejszym do wychwycenia kryterium jest brak widocznych uszkodzeń. Wybrzuszenia czy wyraźne wady konstrukcyjne dyskwalifikują ogumienia z użytkowania. Warto pamiętać, że zużywają się ono, nawet jeśli nie widać tego na pierwszy rzut oka. Producenci zalecają korzystanie z opon zimowych najdłużej przez okres sześciu sezonów. Wówczas nie nadają się już do jazdy, mimo braku widocznych wad. Wiąże się to między innymi z jakością bieżnika. Ustawa określa minimalną długość, która w świetle prawa wynosi 1,6 mm w przypadku opon zimowych. Wartość ta jest jednak zdecydowanie zbyt niska, więc praktycy zalecają, aby nigdy nie spadała poniżej 4 mm.
Wybierając hurtownię, w której planuje się dokonać zakupu, warto zwrócić uwagę na jej renomę i wiarygodność. Hurtopony to miejsce, w którym każdy kierowca znajdzie odpowiednie ogumienie dla swojego pojazdu w wyjątkowo atrakcyjnej cenie.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab