Wybór ogumienia letniego może być nielada wyzwaniem. Wybór opon jest tematem do zastanowienia. W pierwszej kolejności powinismy wiedzieć jaki rozmiar opon posiadamy, nastepnię wybór będzie uzależniowny od naszego budżetu mamy opony na sezon letni z klasy ekonomicznej, średniej, premium. Mnogość rodzaji opon i productentów może być przytłaczająca. Dlatego też przygotowalismy informację które pomogą wam wybrać właściwe opony.
Rodzaje opon letnich według klasy
Opony letnie to ogumienie przeznaczone do jazdy w okresie od początku wiosny do początku zimy. Tego typu ogumienie swoje najlepsze osiągi posiada przede wszystkim na suchej nawierzchni jezdni na której osiąga maksymalną przyczepność przy dużym komforcie jazdy. Takie opony dobierane są zależnie od tego ile kilometrów przejeżdżamy w ciągu całego roku. Niezwykle ważnym czynnikiem jest to, aby były one w bardzo dobrym stanie aby zapewnić mogły bezpieczną podróż.
Przy kupnie letnich opon musimy zastanowić się wcześniej po jakich powierzchniach będziemy jeździć. Na płaskich nawierzchniach zalecane jest ogumienie o rzeźbie płaskiej oraz drobnej. Na drogi gruntowe (w tym błoto) idealna będzie rzeźba pośrednia czy nawet znacznie bardziej agresywna. Ogumienie na sezon letni mają mniej lamelek niż ogumienie na sezon zimowy, w ten sposób posiadają mniejszy opór toczenia, plusem tego rozwiązania jest zmniejszone zużycie paliwa w naszych samochodach. Opony na sezon letni są również twardsze od tych na zakładanych na sezon zimowy. I ze względu na tę twardą gumę zużywają się one w znacznie mniejszym stopniu niż zimowe.
Należy mieć na uwadze, że tego typu opony są dedykowane temperaturom przekraczającym 7 st. C, więc jeśli jeździmy na oponach letnich w czasie gdy temperatura jest niższa od wskazanej, opony te robię się twarde i zwyczajnie tracą właściwości trakcyjne.
Mogą one posiadać różny wzór bieżnika na przykład asymetryczny, symetryczny, kierunkowy. Wzory tych bieżników charakteryzują się także świetnym odprowadzaniem wody oraz odpornością na niebezpieczny aquaplanning.
+7°C
Datę produkcji ogumienia znaleźć możemy na końcu oznaczenia DOT które znajduje się na boku opony. Przeważnie ostatni podane cztery cyfry określają datę produkcji opony. Dla przykładu napis DOT XXXX 4020 mówi nam, że opona na której jest to oznaczenie została wyprodukowana w 40 tygodniu 2010 roku. Opony określa się wg krajowej normy PN-C-94300-7:1997 która mówi że opony nowe to opony nie starsze niż 36 miesięcy.
Najbardziej popularne opony i zarazem najtańsze to opony z bieżnikiem symterycznym. Bieżnik symetryczny oznacza że prawa strona opony jest taka sama jak lewa strona opony. Jest jej odbiciem lustrzanym. Bardziej zaawansowane opony mają bieżnik asymetryczny. W większości samochodów UHP stosuje się opony z bieżnikiem asymetrycznym.
Jak najprościej sprawdzić czy opona jest jest czy zimowa. Widać to po klockach opony opony zimowe mają lamelki czyli nacięcia bloków klocków bieżnika. Opony letnie mają gładki blok, klocek bieżnika. Dodatkowo jeżeli na oponie jest snieżynkka lub góra z śnieżynką wpisaną w środek figury to zapewne będzie to opona zimowa
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab