Dłuższy przebieg opon ciężarowych oznacza nie tylko oszczędności w portfelu, ale też korzyści dla środowiska naturalnego. Jak maksymalnie wydłużyć eksploatację opon do ciężarówek, by wymieniać je jak najrzadziej?
Żeby opony służyły jak najdłużej, trzeba je właściwie dobrać i przestrzegać
zaleceń
producentów dotyczących użytkowania, warto też zdecydować się na zakup opon o wysokiej
jakości, czyli premium. Są one droższe niż te z niższych segmentów, ale mimo że
zapłacimy za
nie więcej, będziemy je też odpowiednio dłużej eksploatować.
Przebieg opon
premium
wynosi
ponad 220 tys. km, a tańszych ? około 120-150 tys. km, dodatkowo w dobrych jakościowo
oponach można pogłębić bieżnik i poddać je bieżnikowaniu, a wtedy ich przebieg może
wydłużyć
się dwukrotnie. Pogłębianie bieżnika to proces, który pozwala przywrócić głębokość
bieżnika
do takiego stanu, jaki był w połowie eksploatacji opony.
Pogłębianie można
wykonać,
kiedy
opona jest zużyta w 80%, czyli jej bieżnik ma wysokość od 2 do 6 mm (to producent opony
określa wysokość bieżnika, przy którym można go pogłębić) i wykonać kilkakrotnie, ale
pod
warunkiem ? jak wspomnieliśmy ? że opony są wysokiej jakości. Jeśli natomiast kupimy
opony o
obniżonych oporach toczenia, samochód będzie zużywał mniej paliwa (oszczędność może
wynieść
nawet 2 litry na 100 km). Ostatecznie może się więc okazać, że większy wydatek na
początku,
przy zakupie, jest bardziej racjonalny i uzasadniony niż oszczędność na zakupie gorszej
jakości opon.
Ogumienie ciężarowe dzieli się na segmenty jakościowe, co jest związane z ceną, ale też ze względu na zastosowanie. Jeśli opony są przeznaczone do jazdy długodystansowej, to powinny być montowane w pojazdach wykonujących przewozy na takich trasach, a nie np. w ciężarówkach wykorzystywanych do jazdy w terenie, bo nie są przystosowane do poruszania się po takiej nawierzchni. Trzeba też używać ich zgodnie z przeznaczeniem, czyli w opony do naczepy nie wolno wyposażać np. ciągnika siodłowego itp. Bardzo ważne jest, żeby ogumienie dobierać nie tylko do rodzaju pojazdu i wykonywanej przez niego pracy, ale też kupować takie, które jest homologowane do danego auta. Jeśli zignorujemy te zasady i nie uwzględnimy specyfiki tras, wykonywanej pracy, rodzaju pojazdu, homologacji producenta, skutek będzie taki, że opony zużyją się znacznie szybciej, niż gdyby były eksploatowane zgodnie z zaleceniami. Co więcej, ponadnormatywne zużycie nie dotyczy tylko samych opon, bo jeśli pojazd wyposażymy w niewłaściwe opony, wpłynie to również na zużywanie się elementów mechanicznych auta oraz zwiększy się zużycie paliwa.
Obydwa te czynniki bardzo wpływają na żywotność opon. Jeśli
geometria
jest źle ustawiona,
bieżnik opon będzie się zużywał szybciej i nierównomiernie, dlatego warto ją kontrolować
zawsze po wjechaniu np. w dużą dziurę na jezdni albo po uderzeniu w jakąś przeszkodę, a
obowiązkowo trzeba ją ustawiać przy każdej zmianie opon.
Na stanie opon, i to
bardziej niż
może się wydawać, odbije się również niedbanie o odpowiednie ciśnienie, bo w skrajnym
przypadku może nawet doprowadzić do rozerwania opony w czasie jazdy. Dochodzi do tego wtedy,
kiedy ciśnienie jest za niskie, bo większe ugięcie ścian bocznych zwiększa opór toczenia
opony i powoduje duży wzrost temperatury, co jest wynikiem tarcia wewnętrznego. Skutek jest
taki, że po osiągnięciu przez temperaturę 120 st. C dochodzi do oddzielenia warstw gumy od
stalowego opasania i opona się rozrywa.
Inne konsekwencje zbyt niskiego ciśnienia w
oponach
to wyższe zużycie paliwa i gorsza przyczepność, która może się ujawnić podczas nagłego
hamowania. Jeśli ciśnienie jest za niskie w oponach bliźniaczych, dochodzi do ocierania się
ich ścian bocznych. Ciśnienie nie może być też zbyt wysokie, bo środkowa część bieżnika ma
wtedy zbyt dużą pracę do wykonania, zwiększa się punktowy nacisk opony, na grząskim podłożu
koła zapadają się i może dojść do uszkodzenia zawieszenia. Ciśnienie musi być zgodne z
zaleceniami producenta pojazdu lub opony i dobrane do masy przewożonego ładunku. Sprawdza
się je zawsze przed jazdą, kiedy opony nie są jeszcze nierozgrzane, albo 2-3 godziny po
zakończonej jeździe. Zaleceń producenta nie warto ignorować, ponieważ jak ważne jest
odpowiednie ciśnienie, potwierdzają badania ? wynika z nich, że konsekwencją niewłaściwego
napompowania opon jest nawet 3-krotnie szybsze ich zużywanie się.
Opony ciężarowe zamienia się miejscami na osi, ponieważ bieżnik po jednej
stronie zawsze ściera się
szybciej, więc żeby zużywał się równomiernie, trzeba je przekładać. Robi się to wtedy, kiedy
jest już widocznie zużyty albo jeszcze zanim się zużyje, żeby nie dopuścić do jego
nierównomiernego starcia.
Na przedniej osi opony zamienia się miejscami, kiedy
bieżnik jest
zużyty w około 50%, wskazana jest też zamiana miejscami opon zewnętrznych z wewnętrznymi na
osi bliźniaczej, natomiast w trzyosiowych naczepach przekłada się opony na osiach w
zależności od stopnia zużycia bieżnika ? najszybciej ściera się on na oponach zamontowanych
na tylnej osi, trochę wolniej na przedniej, a najwolniej na środkowej.
Na stan
techniczny
opon wpływa także sposób ich przechowywania. Ważne, żeby składować je w zamkniętym
pomieszczeniu, które jest suche, przewiewne, a same opony były osłonięte przed promieniami
słonecznymi, nie były narażone na zmiany temperatury i znajdowały się z dala od chemikaliów.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab