Jakie cechy posiadają opony symetryczne, asymetryczne, a jakie kierunkowe? Czym różnią się od siebie? Jakie opony będą najlepszym wyborem w konkretnych sytuacjach? Poniżej prosto i zwięźle wyjaśniamy te kwestie.
Opony symetryczne mają taki sam rozstaw lameli po obu stronach bieżnika. Oznacza to, że bieżnik opony po obu stronach ma taki sam kształt i nie ma znaczenia, na którym kole pojazdu opona zostanie zamontowana. Zestaw czterech opon symetrycznych może zostać zamontowany na kołach w dowolny sposób. W przypadku konieczności wymiany opony (np. po jej przebiciu na drodze), zapasowa sztuka pasuje do każdego koła pojazdu.
Plusami takiego rodzaju opon są: prosty montaż, niskie opory toczenia oraz niższa cena. Niestety opony symetryczne mają swoje słabe strony. Opona ma gorszą przyczepność, co jest szczególnie uciążliwe przy zakrętach i podczas jazdy w gorszych warunkach pogodowych. Takie ogumienie słabo odprowadza wodę, co może skutkować większym ryzykiem aquaplaningu. Bezpieczeństwo zmniejsza również wydłużona droga hamowania.
Typowym reprezentatnem opon symetrycznych jest np Viking FourTech Van
Ogumienie o asymetrycznym bieżniku jest odpowiedzią na niedoskonałości opony symetrycznej. Asymetryczny bieżnik to taki, który na wewnętrznej części opony (od strony osi pojazdu) jest inny, niż na zewnętrznej.
Strona zewnętrzna opony zapewnia optymalną stabilizację i znacznie poprawia przyczepność podczas jazdy w standardowych warunkach. Natomiast strona wewnętrzna zaprojektowana została w taki sposób, aby jak najlepiej odprowadzać wodę, co zapewnia właściwe prowadzenie na wilgotnej lub mokrej nawierzchni oraz zmniejsza ryzyko aquaplaningu. Opony asymetryczne są idealne do odważnej i dynamicznej jazdy. Najlepiej sprawdzą się zatem w szybkich i zwrotnych pojazdach o dobrych osiągach.
Przy prawidłowym montażu, opona asymetryczna pozwala na wyraźne zmniejszenie zużycia bieżnika w porównaniu z oponą symetryczną. Bieżnik opony asymetrycznej zużywa się stopniowo i równomiernie. Jego niewątpliwą zaletą jest znaczne zwiększenie stabilności i sterowności jazdy, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa.
Minusem opon asymetrycznych jest przede wszystkim utrudniona zamiana opon między osiami podczas cosezonowej wymiany ogumienia. Są droższe od opon symetrycznych, a jazda na oponach asymetrycznych może wiązać się ze zwiększonym zużyciem paliwa.
Typowym reprezentatnem opon asymetrycznych jest np Uniroyal RainSport 5 lub Viking ProTech
Opona kierunkowa charakteryzuje się tym, że lamele na jej bieżniku układają się w kształt litery V lub U. Jej zalety odczuwalne są najbardziej podczas przyspieszania i hamowania, ze względu na jej doskonałą przyczepność. Bieżnik kierunkowy wykorzystuje się w modelach opon, przeznaczonych dla wszystkich typów pojazdów - od samochodów kompaktowych, aż po terenowe. Tego typu opony zwiększają stabilność i precyzję podczas jazdy w trudnych warunkach - po śniegu, lodzie lub wilgotnej nawierzchni.
Typ opony kierunkowej znajduje swoje zastosowanie przede wszystkim w modelach, przeznaczonych do jazdy w zimie, ponieważ właśnie w warunkach zimowych wykazuje najwyższą skuteczność. Zdarzają się również wersje letnie, jednak opony wykazują wówczas większe zużycie bieżnika oraz charakteryzują się nieco gorszym komfortem akustycznym (ze względu na większy hałas).
Wadami opony kierunkowej jest wyższa cena oraz większe zużycie paliwa i szybsze zużycie bieżnika w porównaniu ze standardową oponą.
Podstawową różnicą między oponą kierunkową, a asymetryczną jest to, że opona asymetryczna przeznaczona jest przede wszystkim do pojazdów, jeżdżących na co dzień z dużą prędkością po równej nawierzchni (np. autostradzie), natomiast opona kierunkowa rozwiązuje problemy kierowców, którzy często muszą pokonywać trudne trasy w ciężkich warunkach pogodowych (np. kręte nieutwardzone drogi, pokonywane w samochodach terenowych).
Typowym reprezentatnem opon symetrycznych jest np Continental AllSeasonContact
Połączenie dwóch powyższych typów opony jest możliwe i ma swoje niewątpliwe korzyści. Opony takie łączą zalety ogumienia kierunkowego i asymetrycznego: zwiększają przyczepność podczas szybkiej jazdy, podczas nagłego hamowania, przyspieszania i na zakrętach, doskonale odprowadzają wodę, minimalizują ryzyko aquaplaningu oraz dobrze radzą sobie podczas jazdy po lodzie i śniegu. Opony asymetryczne kierunkowe stosowane są najczęściej w samochodach sportowych lub pojazdach specjalistycznych.
W samochodach przeznaczonych do codziennego użytku nie są jeszcze zbyt popularne, ponieważ montaż takiego ogumienia wymaga większej precyzji. Stosowanie tego typu opon rodzi również konieczność przewożenia dwóch kół zapasowych. Opony asymetryczne kierunkowe, jako zaawansowane technologicznie opony do zadań specjalnych, są droższe od standardowych opon, a ich użycie wiąże się z wyższymi kosztami eksploatacji (większym zużyciem bieżnika, wyższym zużyciem paliwa).
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab