System monitorowania ciśnienia w
oponach w skrócie (TPMS) to
element wyposażenia
samochodu mające na celu, ostrzeganie kierowcy, gdy jego opony mają zbyt niskie
ciśnienie. System TPMS jest aktywowany przez spadek ciśnienia w oponach przy ustalonym
minimalnym progu żądanej wartości.
Obecnie TPMS to międzynarodowy standard na
świecie, a
większość nowych pojazdów ma ten system bezpieczeństwa już domyślnie jako podstawowe
wyposażenie pojazdu (każdy wyprodukowany samochód po 1 listopada 2014 i sprzedawany na
terenie UE posiada ten system).
Podczas jazdy opony zapewniają przyczepność i wspomagają prowadzenie pojazdu. Niewłaściwe ciśnienie w oponach może doprowadzić do nieprawidłowych właściwości opon, jak zwiększone spalanie, komfort prowadzenia jak i zwiększyć ryzyko złego prowadzenia pojazdu poprzez diametralne zmiany właściwości jezdnych a na końcu w efekcie długiego użytkowania z nieprawidłowym ciśnieniem uszkodzeń z tego tytułu powstałych.
System składa się z czujnika i sterownika umieszczonego wewnątrz samochodu. Czujnik jest urządzeniem elektronicznym, które mierzy zmiany ciśnienia w oponach samochodu. Zwykle umiejscowienie czujników jest w feldze po jej wewnętrznej części co daje kontrolę nie tylko ciśnienia ale i temperatury wewnątrz opony. Do prawidłowego działania czujniki muszą być umieszczone we wszystkich kołach gdyż wtedy spełniają swoją rolę.
Gdy system wykryje spadek ciśnienia w oponach, włącza lampkę ostrzegawczą na desce rozdzielczej pojazdu i emituje sygnał dźwiękowy. W takim przypadku najlepiej zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu i sprawdzić poziom ciśnienia a w przypadku faktycznego spadku skierować się do najbliższej stacji paliw by wyregulować ciśnienie w kole do podanego przez producenta.
System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) to środek bezpieczeństwa stosowany we wszystkich typach pojazdów w celu utrzymania bezpiecznych warunków jazdy. W normalnych warunkach pracy system utrzymuje odpowiednie ciśnienie w oponach i ostrzega kierowcę o wszelkich potencjalnych problemach z oponami. Jednak wadliwie działający czujnik TPMS może prowadzić do niebezpieczeństwa związanego ze nieprawidłowym ciśnieniem i skutkami wiążącymi które mogą doprowadzić do uszkodzenia opony. Częstymi przyczynami zapalenia się kontrolki czujników TPMS przy odpowiednim ciśnieniu w kole czyli nie związanymi z jego spadkiem można wymienić:
Pojawiającą się korozję na czujniku.
Niewłaściwa kalibracja systemu czujników.
Bateria, gdzie jest ona słaba lub całkiem wyczerpana w którymś z czujników TPMS.
Wpływy temperatur zewnętrznych gdzie jest ona za wysoka lub za niska.
Wśród zalet i wad systemu czujników TPMS możemy zaliczyć. Po pierwsze, pozwala na
bezpieczną jazdę, ostrzegając o nieprawidłowym ciśnieniu powietrza w oponach. Czyni to
poprzez monitorowanie powietrza w oponach i ostrzeganie w przypadku wystąpienia
problemu. Zapobiega to wypadkom spowodowanym przez niewystarczające ciśnienie w oponach,
takim jak wybuchy i pęknięcia obręczy.
Dodatkowo nie musisz pamiętać o
sprawdzaniu
ciśnienia w oponach, ten system zrobi to za Ciebie. Poza tym są to również mniejsze
koszty przez wydłużenie żywotności opon, serwisowaniem i mniejszym zużyciem paliwa.
Natomiast wady takiego urządzenia to ograniczona żywotność do kilku lat (ok. 5-7 lat),
konserwacja poprzez wymiany uszczelek, specjalne zabiegi podczas wymiany opon czy też
wyczerpujące się baterie w czujnikach.
Co do wymiany czujników wymaga to specjalnego postępowania gdyż mamy do czynienia z dwoma sposobami montowania ich w samochodzie. Jest to montaż bezpośredni czyli taki który montujemy do felgi bezpośrednio czasami wraz z specjalnym wentylem czy też pośredni wykorzystując już inne zamontowane czujniki oraz pośredniej metody pomiaru. Najlepiej dokonać wymiany czujników TPMS już u doświadczonego wulkanizatora w wymianie również czujników.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab