Każda opona się starzeje i zużywa, co jest procesem normalnym i nie do powstrzymania. Można go jedynie opóźnić, dbając o eksploatowane opony. Jednak zdarza się, że opona zużywa się nieprawidłowo - np. bieżnik ściera się zbyt szybko albo nie na całej szerokości, tak jak powinien, ale tylko po jednej stronie. Jeśli tego w porę nie zauważymy i nie zareagujemy, dojdzie do zużycia opony i trzeba będzie ją wymienić na nową. Ale zanim zdecydujemy się na wymianę, warto dowiedzieć się dlaczego opony zużywają się nierówno, bo często świadczy to o głębszym problemie i może wynikać z niewłaściwej obsługi pojazdu albo z problemów mechanicznych. Jeśli ich nie poznamy i nie usuniemy, problem będzie wracał, co oznacza kolejne wydatki. Żeby wychwycić pierwsze oznaki zużycia opon, trzeba regularnie kontrolować ich stan. Opony można sprawdzać samodzielnie i nie zajmuje to dużo czasu.
Nadmierne zużycie po jednej stronie środkowej części żebra
Powodem może być niewspółosiowość kół (zbyt duża zbieżność lub rozbieżność) - trzeba sprawdzić przednią oś.
Nadmierne zużycie po jednej stronie bocznej części żebra przedniej opony
Powodem może być uszkodzenie mechaniczne przedniej osi - trzeba sprawdzić pochylenie i zbieżność kół
Wyrwy lub rozcięcia w żebrach bieżnika
Częste na nierównym terenie (kamienistym) - trzeba ograniczyć współczynnik poślizgu od 12% do 15%, dostosowując ciśnienie w oponach
Zapadnięte żebra bieżnika
Powodem mogą być wibracje - trzeba sprawdzić przednią oś
Nieregularne zużycie boków żeber
Powodem może być niedostateczna/nadmierna inflacja - trzeba dostosować ciśnienie w oponach
Ślady przetarcia na krawędzi felgi i/lub pęknięcie na poziomie krawędzi stopki
Powodem może być nadmierne zgięcie ścian bocznych z powodu niedopompowania lub przeciążenia - trzeba dostosować ciśnienie i sprawdzić nośność
Pęknięcia na bocznych ścianach
Powodem mogą być niedopompowanie lub przeciążenie - trzeba dostosować ciśnienie i sprawdzić nośność
Fałdy u podstawy żebra bieżnika
Powodem mogą być przeciążenie lub niedopompowanie - trzeba dostosować ciśnienie i sprawdzić nośność
Jak widać, przyczyny niewłaściwego zużywania się opon rolniczych są różne - najogólniej można je podzielić na te związane z niewłaściwą obsługą maszyny i na te, które wynikają z problemów mechanicznych. W ciągniku na zużycie przednich opon lub koła po jednej stronie z prawą lub lewą symetrią wpływa niewspółosiowość kół (zbieżność lub rozbieżność), pochylenie kół (niewłaściwe ustawienie opon względem pionu), problem z przednim mechanizmem różnicowym albo luzy w łożyskach i przegubach kierowniczych. W takiej sytuacji trzeba przede wszystkim rozpoznać problemy mechaniczne i usunąć usterki, ale jeśli opony mają bieżnik zużyty tylko po jednej stronie, można je zamienić miejscami na tej samej osi, wtedy będzie można eksploatować je dłużej. Drugą ważną przyczyną niewłaściwego zużywania się opon jest nieodpowiednie ciśnienie w kołach. Oponom nie służy ani za wysokie, ani za niskie. Zbyt wysokie sprawia, że opona się wybrzusza, wtedy szybciej się zużywa jej środkowa cześć. Opona ze zbyt niskim ciśnieniem może się nagrzewać, co często prowadzi do jej uszkodzenia. Opony zużywają się niewłaściwie również pod zbyt dużym obciążeniem, dlatego tak ważne jest dobranie właściwego indeksu nośności do masy przewożonych ładunków, w przeciwnym razie może dojść do trwałych odkształceń, a klocki bieżnika zużyją się szybciej niż normalnie. Nie wolno też zapominać o tym, że niewłaściwe użytkowanie maszyn rolniczych nie pozostaje bez wpływu na niewłaściwe zużywanie się opon. Taki wpływ ma na przykład jeżdżenie po drogach z ciężkimi ładunkami z dużą prędkością, tu rozwiązaniem problemu jest znacznie wolniejsza jazda - może to wydłużyć żywotność opon nawet o pół roku. Również jazda po pochyłościach odbija się na oponach, bo prowadzi do nadmiernego zużywania się opony po jednej stronie, po wewnętrznej lewego koła lub zewnętrznej prawego. Tutaj pomaga rotacja kół, która równoważy ich zużywanie się.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab