Każdy samochód ciężarowy posiada na wyposażeniu seryjnym opony o parametrach wskazanych przez producenta. Dlatego najlepszą wskazówką do wyboru opon ciężarowych będzie zasugerowanie się oponami aktualnie używanymi jako tymi, które spełniają odpowiednie wymogi. Ponadto owe wymogi zostały określone przez producenta we właściwej instrukcji urzędowej. Równie ważne jest, aby przy wyborze opon uwzględnić warunki w jakich będą one używane, gdyż inne będą opony do transportu lokalnego, a inne do transportu dalekobieżnego. Nierzadko też zdarza się, że w aucie montowane są opony używane. W takiej sytuacji należy pamiętać o dokładnym określeniu stanu technicznego opony. Ważną lecz często zapominaną sprawą jest, aby na jednej osi pojazdu znajdowały się opony o jednakowym bieżniki oraz o takim samym stopniu zużycia.
Natomiast nie wolno używać opon w warunkach niezgodnych z charakterystyką opony. Trzeba też pamiętać, że wszelkie zmiany w geometrii pojazdu mają wpływ na osiągi oraz zachowanie opon i odwrotnie, używanie opon w sposób niezgodny z ich przeznaczeniem może prowadzić do przedwczesnego zużycia się elementów pojazdu. Nieprawidłowa eksploatacja opon zwiększa także zużycie paliwa, a co najważniejsze, źle dobrane opon mogą stwarzać zagrożenie wypadku.
W autach ciężarowych wyróżnia się trzy osie: prowadzącą, napędową oraz wleczoną. Dlatego do każdej z tych trzech osi przeznaczony będzie inny rodzaj opony. Każda opona, niezależnie od osi na jaką jest przeznaczona, posiada określoną nośność, której należy przestrzegać. Po określeniu nośności opony przychodzi czas na dobór bieżnika. Dobierając opony na oś prowadzącą należy zwrócić uwagę, aby były one oznaczone literą "F" co oznacza, że opona jest przeznaczona na oś prowadzącą, a tym samym jest przystosowana do zmiennych nacisków oraz zmiennej geometrii podczas jazdy. Na osi przedniej można też zamontować oponę oznaczoną literą "Z" mówiącą, że opona jest przeznaczona na wszystkie osie. Opona przeznaczona na przód charakteryzuje się występowaniem podłużnych rowków. Opony przeznaczone na oś napędową charakteryzują się brakiem podłużnych rowków, w miejscu których znalazła się kostka. Opony te zostały oznaczone literą "D". A ponieważ na osi napędowej opony montowane są bliźniaczo, należy pamiętać o ich odpowiedniej eksploatacji, co zostało opisane w osobnym artykule. Opony na osi wleczonej zużywają się dosyć szybko i nieregularnie, co skutkuje częstszą wymianą niż w przypadku pozostałych osi. Dlatego też opony bieżnikowane, które są tańsze, stosowane są najczęściej właśnie na tej osi.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab