Coraz więcej osób rezygnuje z zakupu dwóch sezonowych kompletów opon na rzecz jednego, którego będą mogli używać przez cały rok. To trend ogólnoeuropejski, co potwierdza coraz wyższa sprzedaż opon całorocznych oraz oferta producentów, którzy proponują coraz szerszy wybór takich opon.
Do podjęcia decyzji o zakupie opon całorocznych zachęcają przede wszystkim
niższe koszty i wygoda, a ich stosowanie umożliwiają zmiany klimatyczne.
Sam zakup
jednego
kompletu opon zamiast dwóch to oczywisty zysk, a dochodzą do tego dodatkowe oszczędności ?
nie trzeba płacić za wymianę opon co sezon ani za ich przechowywanie, nie wspominając o
oszczędności czasu, który poświęca się na stanie w długich kolejkach, kiedy przychodzi czas
na zmianę ogumienia.
W tym miejscu przypomnimy jednak, że trzeba pamiętać o
sezonowym
wyważaniu kół, które zwykle przeprowadza się przy zmianie opon ? kierowca nie może o tym
zapominać.
Zmiany klimatyczne sprawiły, że w Europie zimy są
umiarkowane, w
miastach
rzadko leży śnieg,
a zdarzają się też takie zimy, że śniegu nie ma wcale. Jeśli ktoś mieszka w mieście,
może z
opon całorocznych korzystać przez cały rok.
Są one właśnie polecane przede wszystkim dla
tych osób, które dużo jeżdżą po mieście i mieszkają w umiarkowanym klimacie, gdzie nie
dochodzi do gwałtownych zmian temperatury ani jej ekstremalnego nasilenia, bo ten rodzaj
opon najlepiej sprawdza się w zakresie temperatur od kilku do kilkunastu stopni
Celsjusza.
Z
niezależnych testów przeprowadzanych m.in. przez pisma motoryzacyjne wynika, że opony
całoroczne w niektórych kategoriach ustępują nieznacznie oponom sezonowym marek
premium,
ale
lepiej wypadają niż modele opon tańszych producentów. Dlatego nawet jeśli w
poszczególnych
kategoriach widać różnice na niekorzyść opon całorocznych, nie są one na tyle duże, żeby
można było stwierdzić, że nie zapewniają bezpieczeństwa na drodze, zwłaszcza jeśli są
eksploatowane zgodnie z zaleceniami. Wtedy potwierdzają swoje dobre właściwości, wysoki
poziom bezpieczeństwa i komfortu oraz dobre osiągi.
Opony całoroczne mają oczywiście
zaprzysięgłych
wrogów i zagorzałych zwolenników,
jednak to, że ich sprzedaż rośnie z roku na rok, świadczy o tym, że producenci wypuszczają
na rynek produkty naprawdę dobrej jakości.
Same opony całoroczne
oczywiście różnią
się
między sobą. Niektóre z nich wykazują lepsze właściwości zimą, inne lepiej sprawdzają się
latem. Tutaj warto wspomnieć o oponie letniej z homologacją zimową.
Taki model
opracował francuski koncern Michelin tworząc opony z lini CrossClimate. To pierwsza opona
całoroczna stworzona
na bazie opony letniej, bo zasadniczo opony
całoroczne konstrukcyjnie opierają się na
oponach zimowych, co można rozpoznać po rzeźbie bieżnika, który budową przypomina ten w
zimówkach. Zadaniem opon całorocznych w pierwszej kolejności jest zapewnienie bezpieczeństwa
zimą, w drugiej kolejności latem. Bieżnik musi być na tyle uniwersalny, żeby zapewniać
przyczepność i na śniegu, i na gorącym asfalcie. Tak samo jest z mieszankę gumową, z której
są wykonane opony całoroczne, ponieważ guma musi
być przystosowana do pracy w bardzo
szerokim zakresie temperatur ? zarówno w upały, jak i podczas mrozu.
Mieszanka
gumowa jest
bardziej elastyczna niż w wypadku opon letnich i mniej elastyczna niż opon zimowych. Przy
wyborze opony całorocznej trzeba też zwrócić
uwagę na symbole umieszczone na oponie. Same
litery M+S (błoto i śnieg) oznaczają, że opona nie ma homologacji zimowej, taką homologację
mają opony, na których widnieje również piktogram z trzema szczytami i śnieżynką
(3PMSF).Jakie opony całoroczne wybrać
Jeśli kryterium zakupu miałoby być zaawansowanie techniczne, a tym samym cena, która się z tym wiąże, można wybierać spośród trzech segmentów, na które są podzielone wszystkie opony.
Premium to modele najdroższe, ale też najwyższej jakości, o czym
świadczą
zastosowane w
niej zaawansowane rozwiązania techniczne.
Opony
całoroczne należące do tego segmentu są
odporne
na intensywną eksploatację, dlatego poleca się je dla kierowców, którzy dużo jeżdżą po
mieście i
lubią dynamiczną jazdę.
Zapewniają komfort, dobre osiągi, dużą przyczepność. Godnymi
polecenia
modelami opon całorocznych z segmentu premium są: Michelin CrossClimate+, Continental
AllSeasonContact, Goodyear Vector 4Seasons Gen-2.
Segment medium to opony charakteryzujące się najlepszym stosunkiem ceny do jakości, co
oznacza,
że za niewygórowaną cenę otrzymujemy opony o dobrych właściwościach.
Opony z klasy
średniej nie
są tak zaawansowane technicznie jak te z segmentu premium, nie mają najnowszych rozwiązań
technicznych, ale to dobrej jakości opony, które przy spokojnej, niezbyt dynamicznej jeździe
zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa, komfortu i przyczepności. Z tego segmentu
ogumienia
godne polecenia są następujące modele opon całorocznych: Hankook Kinergy 4S2, Vredestein
Quatrac
5, Fulda MultiControl.
Ostatni segment to opony ekonomiczne. Najmniej nowoczesne, ale zdecydowanie najtańsze. Nie
można
też o nich powiedzieć, że nie są dobrym czy racjonalnym wyborem, jeśli ktoś jeździ
samochodem o
niewielkiej mocy na krótkich dystansach i preferuje spokojny styl jazdy. Wtedy opony
ekonomiczne
sprawdzą się bardzo dobrze.
Takie opony nie zapewnią wysokich osiągów, dobrego
poziomu
przyczepności i komfortu, będą się też szybciej zużywały, ale jazda na nich nie jest
niebezpieczna. Godne polecenia opony całoroczne
klasy
ekonomicznej to: Dębica Navigator 2, Nexen
N'Blue 4 Season, Apollo Alnac 4G All Season.
O wyborze konkretnego modelu i segmentu opon jak zawsze zadecydują możliwości finansowe i potrzeby użytkownika. Na bezpieczeństwie oczywiście nie ma co oszczędzać, ale też czasami nie warto przepłacać, kiedy wiemy, że nie wykorzystamy w pełni możliwości opon, które kupujemy. Dlatego jeśli już zdecydujemy się na opony całoroczne, przeanalizujmy, jakie mają właściwości i porównajmy, czy nie przewyższają naszych potrzeb. Zawsze warto zaoszczędzić parę groszy.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab