Wybór opon z pozoru wydaje się być dziecinnie prosty. Kiedy jednak przychodzi moment zakupu pojawia się wiele pytań. Na rynku jest obecnie setki, jak nie tysiące różnych opon. Różnią się praktycznie wszystkim, rozmiarem, bieżnikiem, poziomem głośności czy indeksami prędkości. W poniższym poradniku postaramy się odpowiedzieć na podstawowe pytania dotyczących kupna opon.
Pierwszym, zasadniczym pytaniem jest: Czy warto w ogóle zamieniać opony letnie na zimowe?
W Polsce nie ma co prawda takiego obowiązku przynajmniej jeszcze na razie, jednak różnice we właściwościach obu tych rodzajach opon są tak duże, że powinno się to robić. Oprócz widocznej na pierwszy rzut oka różnej rzeźby bieżnika, opona zimowa powstaje z innego rodzaju mieszanki. Mieszanka stosowana w oponach letnich w czasie zimy szybko twardnieje, a skutkiem tego jest utrata elastyczności, guma staje się plastikowa. Dlatego też producenci opon zalecają zakładanie opon zimowych, gdy temperatura jest niższa niż 7 stopni Celsjusza. W przypadku opon zimowych ważna jest także głębokość bieżnika. O ile w oponach letnich wartość nie może być mniejsza niż 1,6 mm, tak w oponach zimowych powinno to być przynajmniej 4 mm. Opony zimowe charakteryzują się licznymi rowkami i lamelami, które odpowiadają za odprowadzanie wody. Im więcej rowków, tym opona jest w stanie odprowadzić więcej wody, jednak wtedy ogumienie traci swoją przyczepność z nawierzchnią. Producenci muszą zatem odpowiednio balansować pomiędzy tymi właściwościami. Jest to trudne zadanie, dlatego opony można podzielić na trzy grupy. Pierwszą z nich są opony zaprojektowane pod kątem jazdy po błocie pośniegowym. Głównie są to opony zimowe takich producentów jak Michelin czy Continental. Z kolei producenci opon ze Skandynawii tacy jak Nokian czy Viking skupili się na zapewnieniu jak największej przyczepności na śniegu i lodzie. Trzecia grupa, to producenci którzy szukają kompromisu pomiędzy jazdą po błocie i po śniegu, a są to Hankook, Pirelli czy Fulda.
W przypadku, gdy już zdecydujemy się na zakup opon zimowych, pierwszą czynnością jaką należy wykonać jest sprawdzenie rozmiaru ogumienia dla naszego samochodu. W internecie jest wiele dopasowarek, głównie na stronach internetowych różnych sklepów z oponami. Jest to bardzo wygodny i łatwy sposób, jednak trzeba pamiętać, że takie bazy danych mogą zawierać błędy. Najlepiej sprawdzić jakie opony zaleca producent samochodu poprzez konsultację ze specjalistą. Ponadto na oponach oznaczana jest nośność i indeks prędkości. Nośność jest to dopuszczalne obciążenie jednej opony przy maksymalnej, dopuszczalnej prędkości. Niedopuszczalne jest stosowanie opon z mniejszą nośnością, niż ta która jest zalecana przez producenta. Indeks prędkości z kolei określa jaka jest maksymalna, bezpieczna prędkość, jaką może osiągać opona. Ogumienie zimowe cechuje się tym, że indeksy prędkości są mniejsze niż w przypadku opon letnich.
Przy wyborze opony, warto także przyjrzeć się bieżnikowi ogumienia. Bieżniki dzieli się na trzy podstawowe grupy. Pierwsza grupa to opony z bieżnikiem symetrycznym. Ułożenie bloków bieżnika jest takie same po obu stronach zewnętrznej części opony. Opona z takim bieżnikiem jest przeznaczona do małych samochodów i pojazdów dostawczych. Cechuje ją duża wytrzymałość i słabsze parametry trakcyjne. Kolejną grupą są opony z bieżnikiem kierunkowym, który z wyglądu przypomina literę V. Opony tego typu charakteryzują się dobrym usuwaniem wody i błota pośniegowego. Opony asymetryczne, których bieżnik jest różny po obu stronach zewnętrznej i wewnętrznej, oferują najlepsze właściwości trakcyjne na zakrętach oraz dobrze odprowadzają wodę.
Wielu kierowców zastanawia się także nad montażem opon zimowych tylko na jednej osi. Takie rozwiązanie nie poprawi przyczepności, a sprawi jedynie, że samochód może tracić w niekontrolowany sposób przyczepność. Brak kompletu opon zimowych wpływa także na działanie elektronicznych systemów takich jak np. ESP. Dylematem może być także wybór pomiędzy stalowymi, a aluminiowymi felgami. Co prawda istnieją felgi aluminiowe przeznaczone typowo na sezon zimowy, jednak najlepszym wyborem są mimo wszystko felgi stalowe. Felgi stalowe są wytrzymalsze, daje to o sobie znać szczególnie w sytuacji najechania na dziurę przykrytą śniegiem. Ponadto felgi stalowe są bardziej odporne na zimowe warunki atmosferyczne.
Jak się okazuje wybór opon, wcale nie jest taki skomplikowany. Jeżeli jednak nawet po przeczytaniu tego poradnika nie czujemy się na siłach, aby samodzielnie dokonać zakupu, zawsze można skorzystać z pomocy specjalistów. Jedyne czego tak naprawdę potrzebujemy to określenie oczekiwań jakie mamy względem opony. Na koniec przedstawiamy zestawienie przykładowych opon zimowych, uwzględniając podział ze względu na przeznaczenie.
Opony do jazdy po mieście:
Opony do jazdy po trasie:
Wybór opon zimowych to przede wszystkim decyzja zależna od nas samych zależy od funduszy, zapotrzebowania i innych czynników.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab