Wybór odpowiednich opon dla osi wleczonych w pojazdach ciężarowych nie jest zadaniem prostym. Muszą one sprostać różnorodnym wyzwaniom, w tym utrzymać ładowność, generować minimalne opory toczenia na długich dystansach, a także zapewnić optymalne zużycie paliwa.
Popularność opon na osiach wleczonych często zależy od ich ładowności, wytrzymałości oraz specjalistycznych cech konstrukcyjnych. Oto przegląd najpopularniejszych modeli oraz co oferują wiodący producenci.
Starmaxx LZ300 to bieżnik, którego zoptymalizowana powierzchnia bieżnika zapewnia odporność na nieregularne zużycie, a lamele boczne zapewniają krótką drogę hamowania.
Marka Sailun posiada dwa flagowe bieżniki na oś wleczoną STL1 oraz STR1. Bieżnik STL1 został opracowany specjalnie dla przyczep ciężarowych, koncentrując się na zmniejszaniu gromadzenia ciepła, niskim oporze toczenia oraz redukcji hałasu poprzez zastosowanie zmiennej struktury bieżnika i wąskich rowków. Z kolei bieżnik STR1, idealny do użytku na średnich jak i długich trasach o dobrej jakości nawierzchni, skupia się na zwiększeniu wytrzymałości poprzez zastosowanie specjalnej mieszanki gumy oraz unikalnej konstrukcji ramion zapobiegającej nierównomiernemu zużyciu.
W zestawieniu nie mogło również zabraknąć marki Firestone, która proponuje swoim klientom bieżnik FT522, dostępny w rozmiarach 385/65R22.5 oraz 385/55R22.5. Te rozmiary opon, zapewnia bardzo dobre osiągi na mokrej nawierzchni oraz posiada możliwość bieżnikowania.
Eksperci zaznaczają, że istnieje wiele czynników, które mają wpływ na żywotność opon. Nie tylko odpowiedni dobór opony do zastosowań, ale także ciśnienie, rotacja, stan techniczny naczepy czy doświadczenie kierowcy odgrywają kluczową rolę. Trwałe i wydajne opony mogą zapewnić przebiegi nawet przekraczające 300 tys. km, podczas gdy niewłaściwe użytkowanie może znacznie skrócić ich żywotność.
Prawidłowa eksploatacja opon obejmuje regularne przeglądy, rotację kół, kontrolę ciśnienia oraz dbałość o odpowiednie obciążenia osi. Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Obręczy zaleca kontrolę ciśnienia co dwa tygodnie, aby zapewnić optymalne zużycie paliwa oraz zwiększyć trwałość ogumienia.
W transporcie ciężkim, odpowiednia ładowność oraz minimalne opory toczenia opon odgrywają kluczową rolę. Przy długich dystansach, opony o niższych oporach toczenia mają istotny wpływ na redukcję zużycia paliwa, co przekłada się na oszczędności operacyjne. Waga ładunku są również kluczowym czynnikiem, ponieważ przekraczanie dopuszczalnych limitów może skutkować szybszym zużyciem opon oraz pogorszeniem wydajności całego pojazdu. Opona Aplus T605 występująca w rozmiarze 385/65R22.5 dodatkowo wyposażona jest w odpowiednią mieszankę gum, która pomaga zapewnić jak najniższą temperaturę w opony podczas jej pracy, dzięki temu opona nie ściera się tak szybko i przedłuża to jej żywotność. Producenci opon cały czas doskonalą swoje produkty, Ewolucja technologiczna skupia się na zwiększaniu przebiegów, trwałości, redukcji oporów toczenia oraz minimalizacji hałasu. Zależy im na opracowywaniu specjalistycznych rozwiązań, które odpowiadają na różnorodne potrzeby w świecie transportu.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab