Ważną kwestią jest znać znaczenia słowa - przyczepność, zdefiniowana jako ?zdolność koła lub opony do przylegania do drogi bez poślizgu?. Jest to dość istotna kwestia
Przyczepność zależy od szeregu czynników, m.in. wielkości powierzchni opony stykającej się z nawierzchnią drogi. Tak więc, ogólnie rzecz biorąc, szersza opona oznacza większą powierzchnię, a więc teoretycznie lepszą przyczepność. Ale wpływ mają też inne czynniki, takie jak:
wysokość profilu opony (stosunek szerokości opony do jej wysokości)
wzór bieżnika
mieszanka materiałów, z których opona została wykonana
ciśnienie opony
Stosowanie plus-sizing, tj. felg o większych średnicach i opon o płytszej ścianie bocznej wpływa na wysokość profilu, zwiększając powierzchnię styku opony z nawierzchnią drogi. To samo dotyczy niektórych wzorów bieżników wyposażonych w bloki o większej powierzchni zwiększające przyczepność. Także miększa mieszanka i niższe ciśnienie powietrza spowoduje powiększenie powierzchni styku opony.
Udział rowków stanowi średnio około 35% powierzchni bieżnika, podczas gdy w przypadku opon letnich jest to zwykle około 30%. Rowki mają głębokość od 8 do 10 mm. Na szczególną uwagę zasługują tutaj wspomniane wcześniej lamelki. Istotna jest nie tylko ich ilość, ale też kształt. Obecnie producenci stosują rozmaite rozwiązania od lamelek prostych, przez faliste, aż po trójwymiarowe lamelki samoblokujące.
Kształt i głębokość bieżnika ma znaczenie, ale kluczowa jest mieszanka, z której wykonane są opony zimowe. Do tego stopnia, że centra rozwojowe marek premium, czyli te z największymi budżetami, potrafią wydawać setki milionów na opracowanie tysięcy mieszanek, by do produkcji wprowadzić zaledwie kilka.
Kształt i głębokość bieżnika ma znaczenie, ale kluczowa jest mieszanka, z której wykonane są opony zimowe. Do tego stopnia, że centra rozwojowe marek premium, czyli te z największymi budżetami, potrafią wydawać setki milionów na opracowanie tysięcy mieszanek, by do produkcji wprowadzić zaledwie kilka.
W każdych warunkach zimowych wraz ze spadkiem temperatury poniżej 7℃ na znaczeniu nabiera właściwa mieszanka gumy zastosowana w bieżniku. Mieszanki zimowe różnią się od mieszanek letnich w znacznym stopniu swoim składem. Mają odmienne właściwości, w tym zdecydowanie niższą temperaturę zeszklenia, czyli temperaturę, w której mieszanka staje się twardsza, traci swoje właściwości. właściwości, które sprawiają, że opony zimowe lepiej kleją się do drogi, widać pod mikroskopem.
Inwestuje się na przykład w mieszanki o właściwościach hydrofilowych, których cząsteczki mają skłonności do wiązania się z cząsteczkami wody, zwiększając tym samym tarcie na wilgotnych i mokrych nawierzchniach. Te same właściwości sprawiają też, że zimówki mogą sprawdzać się na lodzie. Za elastyczność podczas jazdy przy niskich temperaturach odpowiada większa zawartość naturalnej gumy, na przykład naturalnego kauczuku, który pozostaje sprężysty nawet przy ekstremalnych mrozach. Coś za coś - te same właściwości sprawiają, że jeżdżąc na oponach zimowych, kiedy jest ciepło, osłabia się precyzja prowadzenia, wydłuża droga hamowania, a opony ścierają się znacznie szybciej.
Warto wiedzieć, że prawidłowe ciśnienie w oponach w okresie zimowym gwarantuje właściwą przyczepność. Jakie ciśnienie w oponach zimą? W praktyce, idealne dopasowanie nie jest zawsze możliwe, na przykład w przypadku częstych wahań temperatury. W związku z tym, jeśli dostrzeżesz, że niskie temperatury utrzymują się przez kilka dni możesz zwiększyć ciśnienie w ogumieniu zimowym o 0,2 bara.
Dlaczego akurat taka kompensacja? Wpływa na to uśrednienie dotyczące zimowych wahań w naszym klimacie. Ważne! Pamiętaj o wyrównaniu ciśnienia zimówek do zalecanego poziomu przez producenta, kiedy temperatura podniesie się.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab