Jak dobrze odczytać rozmiar opony? Co oznaczają poszczególne cyfry oraz litery? Postaramy się dobrze to wyjaśnić.Prawidłowo odczytane oznaczenia umożliwiają dobry dobór opon i ich późniejszą bezproblemową eksploatację. Producenci umieszczają na oponie wiele informacji w formie skrótów lub symboli.Możemy dzięki nim dobrać odpowiedni model do naszych potrzeb i oczekiwań oraz wymagań pojazdu. Najbardziej widoczny na oponie jest producent oraz podstawowe wymiary opony.
Producent zazwyczaj sąsiaduje z oznaczeniem modelu opony.Pełni funkcję czysto estetyczną.W niektórych przypadkach nazwy modeli mogą podpowiedzieć coś o zastosowaniu opony. Wkomponowane w nie słowa takie jak Winter czy All Season sugerują zimowe lub całoroczne.
185 - pierwsza liczba to szerokość opony wyrażona w milimetrach.
50 - druga liczba w ciągu znaków określa profil opony, czyli wysokość opony. Jest to procentowy stosunek wysokości do szerokości opony (W tym przypadku 5 my-55% z 205mm)
14 - my-5to średnica felgi wyrażona w calach.
R - to oznaczenie opony radialnej
Producenci umieszczają go na ścianie bocznej opony, zaraz za oznaczeniem jej rozmiaru.Wartość indeksu możemy odczytać z tabeli w dalszej części naszego artykułu.
Najpopularniejsze Indeksy nośności:
Indeks
Nośność(kg)
75
387
76
400
77
412
78
425
79
437
80
450
81
462
82
475
83
487
84
500
85
515
86
530
87
545
88
569
89
580
90
600
91
615
92
630
93
650
94
670
95
690
96
710
97
730
98
750
99
775
100
800
101
825
102
850
103
875
104
900
105
925
106
950
107
975
108
1000
109
1030
110
1060
Za liczbą indeksu nośności jest litera, która mówi nam, z jaką prędkością może poruszać się nasz pojazd z danym modelem ogumienia.Indeks prędkości zapisywany jest w formie litery alfabetu. Najpopularniejsze indeksy prędkości:
Indeks
Prędkość (km/h)
A1
5
A2
10
A3
15
A4
20
A5
25
A6
30
A7
35
A8
40
B
50
C
60
D
65
E
70
F
80
G
90
J
100
K
110
L
120
M
130
N
140
P
150
Q
160
R
170
S
180
T
190
U
200
H
210
V
240
W
270
Y
300
(Y)
>300
DOT pozwala określić datę produkcji ogumienia.Dwie pierwsze określają tydzień, dwie kolejne natomiast rok produkcji opony. Przykładowo zapis 3119 umieszczony na końcu numeru DOT oznacza, że dana opona wyprodukowana została w 31 tygodniu 2019 roku.
Oponę homologowane są przygotowywane pod kątem konkretnego modelu samochodu.Przykładem homologacji jest oznaczenie AO które jest do Marki Audi , właściciele tych samochodów często nie są świadomi co oznacza oznaczenie AO na oponie. Renomowani producenci wypracowali swoje własne znaki, które określają przeznaczenie danego modelu opon. Wśród najpopularniejszych oznaczeń homologacji wymieniamy:
A0 lub AO dla Audi
M0 dla Mercedesa
* (gwiazdka) dla BMW
TO dla Toyoty
N0, N1, N2 i N3 dla Porsche
J dla Jaguar
(Mud and Snow) opona zapewnia lepsze osiągi na drogach zaśnieżonych lub pokrytych błotem niż opony letnie.Zastosowana w nich mieszanka oraz sama konstrukcja bieżnika lepiej radzą sobie ze śliską nawierzchnią i są w stanie zapewnić na niej odpowiednią przyczepność.
oznaczenie te dostają wyłącznie opony które otrzymały pozytywny wynik w znormalizowanych testach osiągów w zakresie mobilności i bezpieczeństwa na śniegu.Przedstawiający płatek śniegu na tle 3 górskich szczytów jest dość charakterystyczny i łatwo rozpoznawalny.
Rant ochronny jest elementem znajdującym się tylko na ogumieniu.To dodatkowa warstwa wzmocnionej gumy, występująca w miejscu styku opony z felgą. Oznakowanie opon wyposażonych w rant ochronny:
RFP (Goodyear) - Rim Fringe Protector
FP (Goodyear) - Fringe Protector
MFS (Dunlop) - Maximum Flange Shield
FR (Continental) - Felgen Ripen
"R" - opona radialna. Najpopularniejszy typ opony.Wykonana jest w taki sposób że że druty osnowy nie krzyżują się równolegle do siebie kordy tworzą kąt prosty w stosunku do płaszczyzny symetrii opony.
"-" opona diagonalna. Osnowa składa się minimów z dwóch warstw kordu. Nici osnowy ułożono skośnie względem siebie, pod kątem 20-40 stopni względem osi opony. Stosuje się ją w pojazdach specjalistycznych, roboczych i terenowych, a także w niektórych jednośladach.
TL (Tubeless Tyre) -opona bezdętkowa
TT (Tube Type Tyre) - opona dętkowa
Są to opony przystosowane do obciążenia i ciśnienia większego niż przewidziane dla wersji standardowej danego rozmiaru.Oznaczenia Opon Wzmocnionych:
RF, REF, RFD, REINF -opony do małych pojazdów dostawczych nastawione na pracę z większym obciążeniem.
XL, EXL, EL -opony do mocnych samochodów nastawione na pracę z dużą mocą silnika oraz większym momentem obrotowym.
C -opony przeznaczone do większych samochodów dostawczych.
Większa wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne- opony wzmocnione lepiej opierają się uszkodzeniom, mogącym powstać podczas uderzenia w krawężnik czy ubytek w jezdni.
Wyższa odporność na zużycie - opony XL są bardziej odporne na obciążenia i uszkodzenia wewnętrzne. Dlatego oferują dłuższą żywotność niż standardowe modele, przy takiej samej intensywności użytkowania.
Wyższy hałas generowany podczas jazdy - opony wzmacniane, podobnie jak zimowe, mają wyższą o 1 dB(A) wartość graniczną generowanego hałasu. Dlatego mogą pracować głośniej, pomimo posiadania tej samej klasy hałasu co standardowe modele ogumienia.
Spadek komfortu jazdy - budowa opon XL skutkuje gorszą amortyzacją nierówności znajdujących się na powierzchni drogi.
Wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) pokazuje granicę 1,6 mm, po osiągnięciu której
opona
powinna zostać wycofana z użytkowania.
To oznaczenie jest umieszczone na mostku pomiędzy klockami bieżnika.Jeśli opona
została
zużyta na tyle, by nawierzchnia dosięgnęła tego wskaźnika, należy wymienić ogumienie
na
nowe.
Amerykańskie oznaczenia opon UTQG są także obecne na oponach sprzedawanych w
Europie.Skrót UTQG rozwijamy jako Uniform Tire Quality Granding, czyli Jednorodna
Klasyfikacja Jakości Opon.
TREADEWEAR jest to wskaźnik zużycia bieżnika opony.
TRACTION to oznaczenie przyczepności opony na mokrej drodze.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab