Z biegiem lat i tak szybkim rozwojem motoryzacji producenci aut zaczęli coraz większą wagę przykładać do opon zakładanych na pojazdy wyjeżdżające z fabryk. Podczas testów samochodów przed wejściem na rynek sprawdzane jest dostosowanie danych opon do osiągów i możliwości auta, następnie inżynierowie przeprojektowują opony tak by najlepiej sprawdzały się w konkretnym modelu auta i dawały maksimum osiągów lub minimalne opory toczenia. Szczególnie istotne jest to przy autach sportowych czy też hybrydach lub elektrykach. Opony homologowane czyli opony OE – original equipment, otrzymują modyfikację mieszanki gumowej, kształtu bieżnika oraz struktury wewnętrznej opony. Należy podkreślić iż homologacja to modyfikacja techniczna opony pod dany model auta, zupełnie inną sprawą jest rozmiar opony wskazany przez producenta jako zalecany do danego modelu.
Dziś w tworzenie opon homologowanych zaangażowani są wszyscy czołowi producenci opon,
którzy starają się opracować nowe innowacyjne rozwiązania. Warto podkreślić iż opony z homologacją są zazwyczaj niezwykle podobne do opon ogólnie dostępnych na rynku. Są to często opony tego samego producenta i o tej samej nazwie, a różnić będą się na pierwszy rzut oka jedynie oznaczeniem na boku opony. Firmy oponiarskie stosują różne oznaczenia opon homologowanych, najczęściej dane oznaczenie przypisane jest do danej marki. Poniżej najczęściej używane oznaczenia:
Ogumienie homologowane kojarzy się głównie z samochodami nowymi odbieranymi z salonu, na co wskazuję również ich nazwa czyli opony pierwszego montażu. Użytkownicy samochodów powinni zapoznać się z instrukcją danego pojazdu gdzie powinna być wskazana możliwość zamiany opon na ogumienie bez homologacji. Przy większości modeli na rynku zamiana taka nie jest problemem. Są jednak producenci którzy przy konkretnych modelach zastrzegają brak możliwości używania opon bez homologacji. Jest to tzw. homologacja obowiązkowa. W takim przypadku przy sezonowej wymianie opon lub po zużyciu pierwszego ogumienia należy ponownie nabyć opony homologowane przypisane do danego modelu lub marki. W przeciwnym razie producent aut może np. nie uznać naprawy gwarancyjnej zawieszenia, wskazując jako powód niedostosowanie opon. Ponadto tylko opony OE będą idealnie dopasowane do parametrów pracy zawieszenia, hamulców, układu napędowego i kierowniczego konkretnego auta. Co ważne, zazwyczaj, opony homologowane nie odbiegają znacząco ceną od opon nie homologowanych.
Mogą Państwo zauważyć na powyższym wykazie iż swoje oznaczenia do opon z homologacją mają zarówno prestiżowe marki takie jak Ferrari czy Maserati, a obok marki takie jak Dacia czy Fiat.
Jednak w przypadku marek z segmentu średniego nie jest to ogumienie dla typowych modeli, a np. w przypadku forda focusa dla wersji RS gdzie ważna jest najlepsza przyczepność, lub w przypadku toyoty dla modelu Prius gdzie priorytetem jest polepszenie efektywności paliwowej.
Prócz homologacji obowiązkowej o której piszemy wyżej, wyróżniamy również opony z homologacją techniczną które możemy zakładać również do innych marek i modeli pod warunkiem spełniania wymogów producenta.
Ostatnią grupą opon OE są opony z homologacją dowolną, czyli takie które można montować według własnego życzenia we wszystkich autach, gdyż jej właściwości są na tyle uniwersalne iż zostaną zachowane w każdym aucie.
W naszej ofercie znajdą Państwo szeroki wybór ogumienia z homologacją. Zachęcamy do kontaktu z naszymi doradcami którzy pomogą w wyborze odpowiednich opon do Państwa samochodu.
Autor: Andrzej Krzywkowski. Źródło zdięc: BMW.com
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab