Współczesne opony samochodowe odznaczają się wysokimi odpornościami na ścieranie czy zużycie. Tradycyjna konstrukcja wciąż jednak pozostaje wrażliwa na uszkodzenia mechaniczne wynikające z najechania na krawężnik czy dziurę. Rozwiązaniem tego problemu mogą być opony z rantem ochronnym. Czy takie opony rzeczywiście zapewniają skuteczną ochronę? Dla kogo są przeznaczone? Zapraszamy do poniższej lektury.
Użytkowanie samochodu w mieście rodzi szereg zagrożeń dla opon. Wystające studzienki, krawężniki czy liczne wyrwy w jezdni są szczególnie niebezpieczne dla naszych kół. Dotyczy to zwłaszcza kierowców posiadających felgi aluminiowe w większym rozmiarze. Niższy profil opony powoduje, że felga jest bardziej narażona na uszkodzenia. Czasami nawet delikatne najechanie powoduje wybrzuszenie opony. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do przebicia opony i pękniecia lub wykrzywienia felgi. Najczęściej kończy się jednak na delikatnym zadrapaniu. Mimo to należy pamiętać, że nawet niepozorne zadrapanie może być początkiem korozji.
Fot. Opona z rantem Ochronnym. Zabezpiecza felgę przed uszkodzeniami np najechani krawężnika.
W celu ochrony felgi i opony producenci wprowadzili do produkcji opony z rantem ochronnym. Zadaniem rantu jest zabezpieczenie koła przed skutkami najechania na krawężnik czy wpadnięcia w wyrwę poprzez wzmocnienie konstrukcyjne opony. Rant ochronny może przybierać różne formy. Najczęściej spotykane ranty zbudowane są z pogrubienia znajdującego się w obszarze stopki. Dodatkowo opony wzmacniane są masywniejszą ścianką boczną w dolnej części opony, która bardziej przylega do rantu opony. Innym typem konstrukcji rantów ochronnych jest grubsze żebro w miejscu największej szerokości przekroju opony. Każde z tych rozwiązań chroni wewnętrzną strukturę ścianki bocznej opony oraz osłania rant felgi. Rant ochronny stosowany jest najczęściej w oponach o profilu mniejszym niż 55. Nie jest to regułą, jednak opony o wyższym profilu same w sobie zapewniają feldze ochronę, ponieważ ścianki boczne wystają poza kontur felgi, a wysoki profil zapewnia odpowiedni bufor bezpieczeństwa dla felgi. Ponadto opony z rantem utrudniają montaż kołpaków na felgach stalowych. Opony z rantem zazwyczaj posiadają specjalne oznaczenie. Goodyear oznacza RFP lub FP, Continental - FR, Dunlop - MFS. Producenci tacy jak Michelin, Bridgestone czy Pirelli nie stosują oznaczeń również na niektórych azjatyckich oponach nie ma żadnych oznaczeń
Opierając się na opinii kierowców można stwierdzić, że rant ochronny to nie jest wyłącznie chwyt marketingowy producentów. Opony wyposażone w rant faktycznie mogą uchronić felgę oraz sprawiają, że opony są bardziej odporne na uszkodzenia przy najechaniu na krawężnik czy dziurę. Rant nie gwarantuje 100 - procentowej skuteczności, jednak znacząco redukuje ryzyko uszkodzenia koła.Takie opony zalecane są głównie dla kierowców posiadających opony o profilu mniejszym niż 55, a w szczególności dla posiadaczy felg aluminiowych. Rant również sprawdza się w samochodach terenowych wyposażonych w ogumienie o profilu niższym niż 70. Opona w warunkach terenowych jest narażona na uszkodzenia przy najechaniu na kamienie, korzenie i pnie drzew oraz wiele innych przeszkód terenowych. Szczególnie dotyczy to felg wyprodukowanych z lekkich stopów. Wszystko jednak zależy od tego z jaką prędkością uderzy się w przeszkodę. Opony z rantem ochronnym występują zarówno w oponach zimowych jak i letnich. Praktycznie każdy największy producent ma w swojej ofercie opony z rantem ochronnym. Opony te są jednak od 10 do 15 procent droższe od swoich standardowych odpowiedników.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab