Opony>Artykuły>Opony osobowe>Test Opon 215/65R16 do Suva
Test Opon 215/65R16 do Suva

Test Opon 215/65R16 do Suva

Poniższy test dotyczy opon letnich w rozmiarze 215/65R16 do samochodów z napędem 4x4. W celu uzyskania miarodajnych wyników test został przeprowadzony w najtrudniejszych warunkach w ognistym teksasie w USA , gdzie również temperatura wpływa na jakość pracy ogumienia.

Do testu wybrano różnorodne opony od producentów z różnych stron świata. Trzy z jedenastu opon biorących udział w teście to ogumienie amerykańskie. Najpopularniejszą marką jest Goodyear, który jest jednym z najstarszych producentów opon na świecie (założony w 1898 roku). Firestone co prawda należy od 1988 do japońskiego koncernu Bridgestone, jednak sama firma została założona w USA. Ostatnim reprezentantem amerykanów w tym teście jest Cooper. Jest to najmniejsza firma, założona w 1926, specjalizująca się w oponach dla pojazdów z napędem na cztery koła. Falken to jedyny japoński przedstawiciel w tym zestawieniu. Jest to stosunkowo młoda firma, która rozpoczęła swoją działalność w 1983, by niedługo potem wejść w skład Sumitomo. Podobnie postąpił angielsko-niemiecki Dunlop. Niemcy reprezentowane są przez Continental obecny na rynku już od 70-tych lat dziewiętnastego wieku. Od ponad stu lat swoje produkty oferuje również Vredestein, który jednak od 2009 roku znajduje się w posiadaniu indyjskiego Apollo. Samodzielne pozostały jednak inne europejskie marki takie jak Pirelli (założona w 1872) oraz Nokian (fińska firma produkująca głównie opony na sezon zimowy). Ponadto w teście wzięły udział pochodzący z Korei Płd. Hankook oraz tajwański Sonar, który oferuje produkty atrakcyjne cenowo.

Tak jak można było się spodziewać, Sonar nie poradził sobie w czasie testów na mokrej nawierzchni. Droga hamowania z prędkości 100 km/h była o 16,3 m dłuższa niż w przypadku zwycięzcy w tej kategorii (Continental). Nie we wszystkich testach tajwańska opona wypadła jednak tak samo słabo. Zaskakujący wynik opona osiągnęła w aquaplaningu, gdzie okazała się najlepsza,a dwa razy droższy Continental popisał się jedynie przeciętnym wynikiem.

Idealnym przykładem, że średnia cena nie zawsze idzie w parze z przyzwoitymi wynikami jest opona Cooper. Znajduje się ona w środku przedziału cenowego między najdroższym ogumieniem największych marek, a najtańszymi produktami Sonar. Opona na mokrej nawierzchni radzi sobie gorzej nawet od tajwańskiego produktu. Jej największą zaletą jest za to wytrzymałość. Opona bardzo dobrze poradziła sobie podczas testów jazdy na szutrze, gdzie bez żadnych problemów przejechała po drodze pełnej ostrych kamieni. Największą wadą opony są jednak jej opory toczenia, których wyniki przypominają produkty z poprzedniej epoki. Jeśli chodzi o zużycie paliwa to tutaj najlepiej zaprezentowały się opony Dunlop i Vredestein. W kategorii emisji poziomu hałasu ponownie najgorzej wypadł Cooper. Opona jest tak głośna, że przegrywa na tym polu nawet z niektórymi oponami zimowymi.

Przy ocenianiu opon posłużono się skalą szkolną. Najlepsza nota to 6(celujący), a najgorsza 1(niedostateczny). Wartość znajdująca się pod każdą dyscypliną oznacza jej procentowy udział w ocenie ogólnej. Jeśli opona w którejś z kategorii uzyskała notę gorszą niż 5- lub gdy w pojedynczej dyscyplinie otrzymała gorszą niż 4+ to nie możliwe jest ukończenie testu z oceną końcową "wzorową".

W przypadku uzyskania takiego samego wyniku, opony rozmieszczone są w kolejności alfabetycznej. Każda z kategorii (teren, mokra i sucha nawierzchnia) stanowi 1/3 oceny końcowej.

Zwycięzcami testów okazały się ogumienie Goodyear - EfficientGrip SUV oraz Nokian - Line SUV. Opony wyróżniają się tym, że nie mają praktycznie żadnych słabych punktów czego potwierdzeniem są dobre wyniki w każdym przeprowadzonym teście. Goodyear - EfficientGrip SUV charakteryzuje się ponadto doskonałą przyczepnością oraz krótszą drogą hamowania szczególnie na mokrej nawierzchni. Do słabszych stron można ewentualnie zaliczyć przeciętny opór toczenia, trakcje na piasku oraz błocie. Opona jest jednak bardzo droga. Nie wpływa to co prawda na ocenę w teście, ale na pewno jest istotnym czynnikiem podczas kupna opony. Nokian - Line SUV podobnie jak Goodyear zapewnia dobrą przyczepność i krótką drogę hamowania na śliskiej nawierzchni. W porównaniu do amerykańskiej opony jest jednak dużo tańsza. Można przyczepić się jedynie do przeciętnych wyników na suchej nawierzchni oraz średniego komfortu toczenia.

Opony które uzyskały ocenę "godne polecenia" to Pirelli - Scorpion Verde oraz Continental - CrossContact UHP. Produkty te w zdecydowanej większości testów dorównują zwycięzcom. Pirelli - Scorpion Verde wyróżnia się najlepszymi osiągami na żwirze i błocie. Gwarantuje także niski poziom emisji hałasu i w sumie nie wykazuje żadnych większych mankamentów. Jedynym powodem dlaczego opona nie jest sklasyfikowana ze zwycięzcami to słabsza przyczepność na mokrej nawierzchni oraz podwyższony opór toczenia. Continental - CrossContact UHP odznacza się najkrótszą w całej stawce drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Niemiecka opona okazała się także najlepsza pod względem trakcji na trawie i błocie. Opona jednak zapewnia gorszą odporność na aquaplaning oraz generuje wysoki poziom hałasu.

Jedyną oponą która otrzymała ocenę "dobrą" jest Dunlop - Sport BluResponse. W większości przeprowadzonych testów włoskie ogumienie otrzymywało oceny wyższe niż 5. Opona wypadła najlepiej w teście na drogę hamowania na suchej nawierzchni. Ponadto zapewnia wysoką odporność na aquaplaning oraz niski opór toczenia. Gorzej natomiast wypadła w teście na długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Dodatkowo opona jest najdroższa i sporo głośniejsza od większości konkurencji.

Cztery kolejne produkty zostały oznaczone jako opony "zadowalające". Pierwsza z nich Vredestein - Sportrac 5 to opona dosyć droga. Ogumienie odznacza się ponadprzeciętnymi wynikami w aquaplaningu oraz mniejszym spalaniem spowodowanym niskimi oporami toczenia. Opona bardzo dobrze spisuje się także na trawiastej nawierzchni. Długa droga hamowania na mokrej nawierzchni oraz przeciętny komfort toczenia to natomiast największe wady tej opony. Falken - Ziex ZE914 EcoRun zapewnia z kolei krótką drogę hamowania na mokrej drodze, niskie opory toczenia oraz bardzo korzystną cenę. Wadami tej opony są obniżona odporność na aquaplaning oraz średnie prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni. Firestone - Destination HP w większości testów zbierał wysokie oceny. Najlepiej poradził sobie w testach na trakcję na błocie i piasku. Sporym atutem opony jest także cena. Słabe strony opony to przede wszystkim mocno przeciętna precyzja kierowania, nienajlepsza przyczepność na mokrej nawierzchni oraz wysoki poziom wytwarzanego hałasu. Ostatnia opona z tej grupy to Hankook - Dynapro HP2. Jak wynika z testów zaletami tego ogumienia są między innymi dobre prowadzenie boczne na mokrej i suchej nawierzchni oraz cicha praca. Do wad na pewno trzeba zaliczyć długą drogę hamowania zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni oraz słabe właściwości trakcyjne na trawie błocie i żwirze.

Dwie ostatnie pozycje z notą "niepolecany" zajęły kolejno Sonar - Conqueror SX-9 i Cooper - Zeon XST A. Tajwańskie opony marki Sonar to najtańsze ogumienie ze wszystkich opon biorących udział w teście. Opona charakteryzuje się wysoką odpornością na aquaplaning oraz cichym toczeniem. Największy wpływ na tak niską ocenę końcową miała przede wszystkim bardzo długa droga hamowania na mokrej nawierzchni. Ponadto opona wykazuje słabe prowadzenie boczne na mokrej nawierzchni oraz złą trakcję w błocie. Ostatnia w rankingu Cooper - Zeon XST A spisała się zaskująco słabo w przeprowodzonym teście. Opona co prawda nieźle wypadła jeśli chodzi o odporność na aquplaning oraz trakcję na szutrze, trawie i błocie. Mając jednak na uwadze cenę opony, która jest wyższa od blisko połowy przetestowanych produktów wynik jest mocno rozczarowujący. Opona wypadła bardzo blado jeśli chodzi o długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Do jej pozostałych wad można także zaliczyć słabe prowadzenie boczne, wysoki opór toczenia oraz głośna praca.

Podsumowanie

Zwycięzcami testu są Goodyear i Nokian. Opony nie wykazują żadnych mankamentów, różnią się jednak znacząco jeśli chodzi o cenę. Continental jest drugą najdroższą oponą w zestawieniu. Na tym polu ustąpił jedynie oponie marki Dunlop. Jeżeli weźmiemy pod uwagę współczynnik jakości do ceny to tutaj bezsprzecznie wygrywa Nokian. Fińskie ogumienie jest tańsze od większości testowanych opon jednocześnie gwarantując najlepsze osiągi. Zdecydowanie najtańszy jest tajwański Sonar. Jego wybór wiąże się jednak z obniżeniem poziomu bezpieczeństwa wynikającym z bardzo długiej drogi hamowania na mokrej nawierzchni.

  Infolinia:

  32 706 10 18


Ustawienia

W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Analityka

Pliki cookie umożliwiają gromadzenie anonimowych informacji dotyczących aktywności użytkowników na stronie, co przekłada się na możliwość ciągłego doskonalenia naszego serwisu i sprawienia, że korzystanie z niego staje się bardziej intuicyjne.

Marketing

Analizujemy Twoje przeglądane treści i zakupy na naszej stronie, aby lepiej dostosować wyświetlane reklamy do Twoich zainteresowań. Dzięki temu prezentujemy Ci reklamy, które są bardziej przydatne i interesujące z Twojej perspektywy.