Opony>Artykuły>Opony osobowe>Jak zbudowane są opony radialne. Historia powstania opon typu radialnego
Jak zbudowane są opony radialne. Historia powstania opon typu radialnego

Jak zbudowane są opony radialne. Historia powstania opon typu radialnego

Jak powstały opony

Po odkryciu w XIX wieku właściwości mleczka kauczukowego i opracowaniu procesu wulkanizacji oraz wynalezieniu technologii produkcji gumy przez Charlesa Goodyeara (wynalazek opatentował w 1844 roku) zaczęto tworzyć pierwsze opony przeznaczone do rowerów. Opony pneumatyczne opracowali i opatentowali, niezależnie od siebie, Robert William Thomson (w 1846 roku) oraz John Boyd Dunlop (w 1888 roku).

Niedługo później, w 1891 roku, swój wkład w rozwój ogumienia wnieśli bracia Andre i Edouard Michelin, tworząc rozbieraną oponę pneumatyczną z dętką. Początkowo była przeznaczona do rowerów, ale potem takie opony zaczęto stosować również w samochodach. A były to czasy, kiedy Karl Benz zaprezentował już swój trójkołowy pojazd napędzany silnikiem spalinowym (1886 rok), auta powoli zdobywały popularność i potrzebne były do nich opony.

Opona radialna historia

Początki współczesnych opon radialnych

Przekrój opony radialnej

Rok 1930 to początek opon diagonalnych, natomiast oponę przypominającą budową współczesną oponę radialną zaprezentowano już w 1913 roku, ale nie weszła ona do produkcji, stworzyli ją konstruktorzy Gray i Sloper, pracujący dla brytyjskiej firmy Palmer Tyre Company. W latach 40. ubiegłego wieku w firmie Michelin zaczęto pracować nad technologią, która pozwoliła na wynalezienie opon radialnych. Marius Mignol z Michelina stworzył prototyp opony, której ścianki boczne opony zastąpił stalowymi łukami rozmieszczonymi co 1,5 cm, a w środku opony umieścił wzmocnioną dętkę.

Taka opona mniej się nagrzewała i pozwalała na stabilniejszą jazdę. Rozwiązanie było na tyle obiecujące, że postanowiono je rozwijać. Konsekwencją było opracowanie opony radialnej, którą opatentowano w 1946 roku, a trzy lata później wprowadzono do sprzedaży. Pierwszym modelem opon radialnych był Michelin X, a pierwszym modelem samochodu, który był w nie seryjnie wyposażany - Lancia Aurelia (1950 rok). W 1965 r. zadebiutowały asymetryczne opony radialne Michelina serii XAS z indeksem prędkości do 210 km/h, które odznaczały się jeszcze lepszą stabilnością w zakrętach i jeszcze wyższą odpornością na aquaplaning, a kilka lat później opony serii XWX, przeznaczone do aut sportowych jeżdżących z prędkością 250-300 km/h.

Kolejna innowacja Michelina to niskoprofilowe opony TRX, które zaprezentowano w 1975 roku. Były one bardzo wytrzymałe, ponieważ w ich produkcji stosowano specjalną mieszankę gumy, która bardzo wolno się starzała.

Opony radialne zdobywają rynek

Opony radialne dość szybko zaczęły zdobywać popularność w Europie, trudniej przyjmowały się w USA, bo dopiero w 1966 roku Ford zdecydował się na wyposażanie w nie seryjnie modelu Lincoln Continental. Śladem Michelina poszli inni producenci opon i zaczęli pracować nad własnymi modelami opon radialnych - w 1951 roku Pirelli zaprezentowało oponę Cinturato, a pod koniec dekady wytwarzanie takich opon rozpoczęły m.in. Continental, Dunlop, Firestone.

Już w 1970 roku 97% opon stosowanych we Francji i 80% we Włoszech było oponami radialnymi. Z czasem zaczęto je opracowywać do innych pojazdów, w 1952 r. zadebiutowały opony radialne ciężarowe, w 1979 r. rolnicze, w 1984 r. powstała opona radialna do motocykli, którą kilka lat później wprowadzono do produkcji.

targi opony radiale

Budowa i zalety opony radialnej

Ogumienie radialne i diagonalne różni się budową i to z ich konstrukcji wynikają zarówno zalety, jak i wady obu rodzajów opon. Radialna, zwana inaczej promieniową, jest zbudowana z warstw osnowy złożonych z cienkich drutów i tkanin, które są ułożone równolegle do osi czoła opony.

Nici osnowy są gęsto rozmieszczone jedna obok drugiej i nie krzyżują się. Nad kordem stosuje się dodatkowe wzmocnienia stalowe, które tworzą opasanie. Natomiast opona diagonalna, inaczej krzyżowa, jest zbudowana z włókien kordu, które są ułożone naprzemiennie, krzyżując się pod kątem około 20-40 stopni w stosunku do osi czoła opony. Taka budowa wymaga użycia co najmniej dwóch warstw kordu, dzięki temu osnowa jest dużo sztywniejsza niż w oponie radialnej i nie wymaga już stosowania opasania.

Opona radialna schemat

Typ budowy opony radialnej pozwolił na uzyskanie bardzo dobrej elastyczności boków i mniejszej podatności na deformacje, które powodują siły odśrodkowe, dzięki temu taka opona, o wiele lepiej niż diagonalna, sprawdza się podczas jazdy z wysoką prędkością, ponieważ lepiej odprowadza nadmiar ciepła, czyli mniej nagrzewa się podczas szybkiej jazdy. Taki typ konstrukcji zapewnia też większą wytrzymałość bieżnika, zdecydowanie większą trwałość gumy, lepszą przyczepność podczas jazdy w zakrętach, wyższe przebiegi, krótszą drogę hamowania. Opony radialne wykazują również lepsze właściwości na mokrej nawierzchni (są odporne na aquaplaning).

Chociaż gumy radialne mają wiele zalet, pod pewnymi względami ustępują jednak oponom diagonalnym - nie zapewniają takiego komfortu jazdy jak one, gorzej tłumią nierówności, nie są tak odporne na uszkodzenia, okazują się też głośne podczas jazdy. Z wad opon diagonalnych należy natomiast wymienić duże opory toczenia, podatność na odkształcenia, mniejszy komfort jazdy i szybsze nagrzewanie się. Cechy konstrukcyjne opon radialnych i wynikające z nich właściwości sprawiają, że one głównie wykorzystywane w samochodach osobowych, małych ciężarówkach i autobusach, opony diagonalne natomiast znajdują zastosowanie w pojazdach rolniczych, terenowych i przemysłowych, a także w motocyklach i rowerach.

Zachęcamy do zapoznania się z innymi artykułami przygotowanymi przez Hurtopony, w których zdobędziesz niezbędą wiedzę potrzebną do zakupu opon oraz rady dotyczące ich eksploatacji.

  Infolinia:

  32 706 10 18


Ustawienia

W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Analityka

Pliki cookie umożliwiają gromadzenie anonimowych informacji dotyczących aktywności użytkowników na stronie, co przekłada się na możliwość ciągłego doskonalenia naszego serwisu i sprawienia, że korzystanie z niego staje się bardziej intuicyjne.

Marketing

Analizujemy Twoje przeglądane treści i zakupy na naszej stronie, aby lepiej dostosować wyświetlane reklamy do Twoich zainteresowań. Dzięki temu prezentujemy Ci reklamy, które są bardziej przydatne i interesujące z Twojej perspektywy.