Opona diagonalne składa się z włókien kordu, które krzyżują się ze sobą pod
kątem 20-40 stopni. Żeby taki zabieg był możliwy, konieczne jest użycie przynajmniej dwóch
warstw
kordu. Opona ta ma sztywną konstrukcję ścian bocznych.
Dzięki temu opony tego typu
znajdują
swoje
zastosowanie w przemyśle, oponach do przyczep, czy w
użytku leśnym. Należy również zwrócić
uwagę, że
koszt opony diagonalnej jest o ok. 30% niższy w porównaniu do opony radialnej.
W tym przypadku nici osnowy nie krzyżują się, a rozciągają równolegle do siebie,
tworząc kąt prosty z płaszczyzną symetrii opony. Między osnową a bieżnikiem znajdują
się dodatkowe warstwy opasania mające na celu wzmocnienie i usztywnienie czoła.
Opona radialna bardziej "pracuje".
Ponieważ jej boki są bardziej elastyczne,
powierzchnia kontaktu opony z
podłożem jest większa. Dzięki temu większa część żeber
bieżnika pozostaje w kontakcie z podłożem, co przekłada się na lepszą trakcję.
Lepsza trakcja to lepsza wydajności pracy, a co za tym idzie niższe zużycie paliwa.
Warto zaznaczyć, że konstrukcja radialna redukuje ugniatanie gleby, co za tym idzie sprzyja to owocnym plonom oraz wydłuża czas eksploatacji opony. Sprzyja ona także zmniejszeniu spalania paliwa. Mimo to, że diagonalna opona jest tańsza o około 30% to przy wyborze radialnej konstrukcji wyżej wymienione korzyści wydane pieniądze zwrócą się min dlatego, iż opona będzie dłużej i efektywniej dla nas pracować. Rolnicy decydujący się na oponę diagonalną podczas jej użytkowania spuszczają z nich powietrze aby zmniejszyć ciśnienie w oponie, aby zmniejszyć ugniatanie gleby. Należy jednak wiedzieć, że tak użytkowana opona szybciej się zużywa, ciągnik ma również problem z jazdą w łuku oraz spalanie jest zdecydowanie większe.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab