Opony rolnicze są ogumieniem pracującym w różnorodnym terenie. Podczas zakupu klienci zwracają uwagę na rodzaj - czy jest to opona diagonalna, bądź radialna. Na jej trwałość, żywotność, parametry podczas jazdy. Mimo dobrego wyboru zdarza się, że opona została uszkodzona, przebita, widać na niej ślady zużycia. Co robić w takiej sytuacji? Naprawiać, a może zakupić nowa? Z doświadczenia wiem, że wielu rolników stoi przed tym wyborem. Dlatego przeanalizujmy każdą z możliwych opcji.
Do przebicia, jeśli chodzi o opony rolnicze, często dochodzi wskutek ich przeładowania,
w
wyniku czego następuje przegrzanie ogumienia i jego pęknięcie. Warto zaznaczyć, że
kolejną przyczyną wynikającą ze złego użytkowania opon jest jazda na nieodpowiednim
ciśnieniu - zawsze trzeba stosować się do zalecanego przez producenta. Do przebicia
opony może dojść również wskutek mechaniczny, wówczas należy szybko dokonać naprawy
.
Dalsza praca na przebitej oponie może prowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia.
Z takimi uszkodzeniami na czole opony można udać się do wulkanizatora, natomiast nie
należy naprawiać uszkodzeń większych niż 5mm.
Jedną z najbardziej innowacyjnych technologii naprawy jest Tap Rap - to naprawa na
gorąco, stosowana w naprawach opon radialnych.
Do uszkodzeń ściany bocznej w większości przypadków dochodzi poprzez najechanie na ostry
przedmiot, taki jak wystający kamień. Niektóre z tego typu uszkodzeń nadaje się do
naprawy, niestety trzeba liczyć się, z tym że załatanie tak powstałych uszkodzeń nie
zawsze się udaje.
Najczęściej naprawiane miejsce ulega rozszczelnieniu,
spowodowane jest
to naprężeniem ścian bocznych. Ściany boczne przenoszą największe obciążenie, oraz
spełniają funkcje amortyzacji, ściany boczne podczas pracy naprężają się i rozluźniają.
Ważnym czynnikiem jest temperatura opony, która ulega zmianie podczas pracy w zależności
od obciążenia. Te czynniki mają bezpośredni wpływ na szczelność naprawianego miejsca.
Do uszkodzeń chemicznych może dojść na skutek oddziaływania substancji agresywnych na
oponę. Najczęściej opony wystawione są na kontakt z olejami oraz ropą. Uszkodzenia takie
są bardzo łatwe do rozpoznania, najczęściej przybierają postać podobną do stopienia
poprzez temperaturę.
Warto dodać, że nie należy takich uszkodzeń dotykać gołą
ręką,
ponieważ środki, które wywołały reakcje mogą być szkodliwe dla skóry. Gdy dojdzie do
takich uszkodzeń opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji i nie należy jej
naprawiać.
Charakterystyczne rysy, pęknięcia na przednich i tylnych krawędziach mówi nam, że opona
pracowała na nieodpowiedniej powierzchni - była ona za twarda. Mogła być to kamienista
gleba, bądź kamieniste podłoże.
Gdy zauważysz takie uszkodzenia na oponie należy
ja
bacznie obserwować, czy takie zmiany nie pojawiają się na ścianie bocznej. Dopóki ściana
boczna będzie nienaruszona można w dalszym ciągu korzystać z opony, lecz będzie ona
mniej wydajna w polu, ponieważ przez uszkodzenia klocki tracą swoją fabryczną
przyczepność.
Kolejnym przypadkiem, gdzie jest zauważalne pęknięcia na oponie, jest sytuacja, gdy
uszkodzenie znajduję się u podstawy klocka bieżnika. Przyczyną, która powoduje taki
defekt opony są za częste skręty samego bieżnika o podłoże, skutkuje to dużym
przeniesieniem nacisku na oś przez poddanie jej dużej sile trakcji.
Takie
uszkodzenie
zdecydowanie sugeruje, że opona jest mocno zużyta nie nadaje się do pracy przy
wcześniejszym obciążeniu i prędkości, jeśli chcemy, aby opon abyła dalej użytkowana
należy zredukować wyżej wymienione czynniki - prędkość oraz ładunek.
Ogumienie, które jest już w użytku 8 czy 10 lat jest bardziej narażone na uszkodzenia,
guma ulega naturalnemu procesowi starzenia - zaczyna twardnieć, parcieć, a nawet pęknąć.
W związku z tym warto też brać pod uwagę jak długo posiadamy oponę, jeśli myślimy o jej
naprawie.
Aby przedłużyć czas ich eksploatacji należy pamiętać o odpowiednim ich przechowywaniu
poza sezonem rolniczym. Bardzo istotne jest, aby opona spoczywała w suchym pomieszczeniu
z dala od środków chemicznych.
Podsumowując, opony rolnicze jak najbardziej można naprawiać, jeśli jest to niewielkie
uszkodzenie - np. przebicie gwoździem, lecz gdy zostaje naruszona stopka, bark, opona
nie nadaje się już do pracy w polu. Opona to jeden z ważniejszych elementów w ciągniku,
dzięki nim maszyna lepiej i wydajniej pracuje. Pracując na uszkodzonej oponie zwiększamy
również zagęszczenie gleby co niekorzystnie wpływa na plony.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab