W dzisiejszym świecie na co dzień spotykamy się z katastrofami ekologicznymi. W każdej
dziedzinie producenci robią wszystko aby ich produkty były coraz bardziej przyjazne dla
środowiska. Takie zjawiska są zauważalne również w branży oponiarskiej.
Opony
ekologiczne stanowią odpowiedź na coraz bardziej surowe regulacje dotyczące ochrony
środowiska. W kontekście opon, ekologia często sprowadza się do obniżenia zużycia
paliwa.
Opony ekologiczne w budowie nie różnią się praktycznie niczym od zwykłych opon nieekologicznych z tym wyjątkiem, że w konstrukcji opony ekologicznej wykorzystuje się kompozyty zamiast stali i używa się mieszanki innego typu, a same opony posiadają inny kształt bieżnika i jest on płytszy. Same opony ekologiczne opierają się na zmniejszeniu ilości spalanego paliwa, oporów toczenia i dwutlenku węgla.
Oszczędność w zużyciu paliwa może sięgać około 0.2l/100km, co może zwrócić dopłatę do opony ekologicznej a sama oszczędność zawiera się w pełnym spektrum prędkości. Dodatkowo opona ekologiczna jest o około 20% lżejsza od nieekologicznego odpowiednika.
Dobrze utrzymane opony klasy A pozwalają zaoszczędzić pieniądze i zadbać o środowisko obniżając emisję spalin
Opony zaliczone do tej kategorii mają najniższy opór toczenia - oznacza to, że zużywają najmniejsze ilości energii, a tym samym paliwa. Opór toczenia odnosi się do energii zużywanej przez oponę w procesie deformacji, który zachodzi, kiedy opona ma kontakt z nawierzchnią drogi.
Opony o niższym oporze toczenia pozwalają zaoszczędzić więcej energii, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i ograniczenie szkodliwego wpływu na środowisko naturalne - tłumaczy Matti Morri, kierownik Działu Technicznej Obsługi Klienta w Nokian Tyres.
W konstrukcji tego typu opon została zastosowana zmodyfikowana, ekologiczna mieszanka gumowa, z dodatkiem lekkiego tworzywa i syntetycznego kauczuku. Eko opony osobowe mają często oploty kompozytowe zamiast stalowych, przez co są nieco lżejsze.
Pozwala to uzyskać zwiększoną odporność na ścieranie oraz polepszyć sztywność ścianek opony. Ponadto rzeźba bieżnika jest mniej agresywna, co przekłada się na zmniejszenie oporów toczenia.
Na zużytą warstwę jest nakładany nowy bieżnik, co przywraca właściwości jezdne oraz poprawia wytrzymałość. W przypadku, gdy opona bieżnikowana jest bardzo zużyta, oprócz nałożenia nowej warstwy wykonuje się również pogłębienie bieżnika
Wykonuje się ją dwoma metodami, zależnie od stanu technicznego opony: na zimno lub na gorąco Formą na gorąco: Surowa guma nakładana jest na wyszorstkowaną osnowę i wulkanizowana w formie w temperaturach około 150°C-160°C. W tej temperaturze guma elastycznie dostosowuje się do kształtu matrycy, zatem wzór bieżnika powstaje w trakcie wulkanizacji.
Formą na zimno:na korpus naklejany jest wcześniej przygotowany bieżnik. Ten rodzaj wymaga większego udziału pracowników, jednak umożliwia zastosowanie dowolnego wzoru do opon o zróżnicowanych rozmiarach. Z tego względu koła naprawiane tą metodą z reguły bywają tańsze od bieżnikowanych na gorąco.
Opona bowiem po procesie regeneracji jest o ok. 50% tańsza od opony nowej a trwałość wynosi od 80% do 100% trwałości opony nowej przy zachowaniu zbliżonych własności eksploatacyjnych. Nie bez znaczenia jest też czynnik ekologiczny. Bieżnikowanie wydłuża życie opon co zmniejsza problem zagospodarowania złomu oponowego.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab