Za jedną oponę ciężarową trzeba zapłacić od kilkuset złotych do kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. Oczywiście nie da się podać konkretnej ceny opony ciężarowej ani jej uśrednić, bo nie będzie to miało sensu i nie będzie odpowiadało rzeczywistości. Cena opony, jaką uiszcza się przy zakupie, zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od marki, modelu, rozmiaru, zaawansowania technicznego, zastosowanej mieszanki gumowej itp. Opony do ciężarówek są droższe niż opony do innych rodzajów pojazdów, ale jest tak nie bez powodu. Już sam ich rozmiar, czyli to, że są dużo większe niż np. opony do samochodów osobowych, sprawia, że do ich wykonania potrzeba więcej materiałów. Opony ciężarowe często są oponami do zastosowań specjalistycznych, przeznaczonych do jeżdżenia na trudnych, wymagających nawierzchniach, narażone na uszkodzenia i znoszące bardzo wysokie obciążenia. Ich bieżnik musi być wysokiej jakości, by zapewnić opór i tarcie, pomagające kierować ciężarówką. Krótko mówiąc, opona ciężarowa jest bardzo zaawansowanym technicznie produktem, a jej opracowanie to proces długotrwały i wymagający dużych nakładów finansowych zarówno na etapie projektowania, jak i produkcji, co ostatecznie przekłada się na cenę, którą płaci się przy kasie. Ale żeby zrozumieć dlaczego opony do samochodów ciężarowych są tak drogie, trzeba przeanalizować wszystkie czynniki, które wpływają na cenę.
Stwierdzenie, że opona to podstawa bezpieczeństwa na drodze jest dość oczywiste, ale w wypadku aut ciężarowych nabiera ono jednak szczególnego znaczenia - trudno zatrzymać pojazd o ogromnej masie własnej, jeśli nie jest on wyposażony w odpowiednie opony. Praw fizyki nie da się oszukać, dlatego ogumienie ciężarowe musi być tak skonstruowane, żeby zapewniać bezpieczeństwo i dawać pewność prowadzenia. Jednak samo opracowanie opony to proces czasochłonny i kosztowny, a materiały, np. mieszanka gumowa wysokiej jakości, nie są tanie. Wiadomo, że droższa opona będzie wykonana z lepszych materiałów, będzie też miała lepsze wszystkie parametry przekładające się na wyższy poziom bezpieczeństwa na drodze. I paradoksalnie, można powiedzieć, że wysoka cena opony sprawia, że można zaoszczędzić, ponieważ ogumienie jest trwalsze i dłużej się je eksploatuje, a tym samym rzadziej wymienia. Takie opony mają też niskie opory toczenia, więc będą ekonomiczne w eksploatacji i auto zużyje mniej paliwa, zapewnią bezpieczeństwo na drodze kierowcy i ładunkowi, który mógłby ulec uszkodzeniu podczas wypadku, do którego może dojść z powodu opon o niskiej jakości, nie będzie przestojów podczas transportów towarów, co oznaczałoby straty dla firmy itp. Natomiast kupując tanie opony, wydajemy mniej przy zakupie, ale musimy się liczyć z tym, że potem szybciej się one zużyją i częściej je trzeba będzie wymieniać, a to również oznacza kolejne koszty.
Oczywiście jakość opony, a tym samym jej żywotność i długość eksploatacji, zależy od wielu czynników, podstawowy to przebieg. Jeśli opona pokonuje duże dystanse, zużyje się szybciej i szybciej trzeba będzie ją wymienić. Na jej zużywanie się wpływa też rodzaj nawierzchni, po jakiej się porusza, oraz jakość dróg, po jakich jeździ, sposób eksploatacji i styl jazdy kierowcy, dbanie o właściwy poziom ciśnienia w oponach itd. Trwałość opony w dużym stopniu zależy od jakości samej mieszanki gumowej, z jakiej została wykonana. Nie ma jednak opon, które dają gwarancję długiej i bezpiecznej eksploatacji, nawet jeśli zostały wykonane z materiałów o wysokiej jakości. Każda mieszanka gumowa podlega bowiem procesowi starzenia się i nawet jeśli opona jest w dobrym stanie i nie widać po niej żadnych oznak zużycia, należy ją wymienić najpóźniej po około 6-7 latach użytkowania, co zalecają sami producenci ogumienia.
Opony do samochodów ciężarowych podlegają bardzo dużym obciążeniom, dlatego muszą mieć specjalną konstrukcję i powinny być wykonane ze wzmocnionych materiałów. Mają specjalne wzory bieżnika, który zapewnia im przyczepność na różnych nawierzchniach, ale jest też trwały i nie ściera się zbyt szybko. Najczęściej jest to bieżnik symetryczny, nie stosuje się kierunkowych czy asymetrycznych. Rzeźba bieżnika zapewnia ciężarówce dobre parametry trakcyjne w różnych warunkach atmosferycznych, te samochody często wyposaża się opony zdolne do jazdy przez cały rok, dlatego muszą zapewniać bezpieczeństwo na nawierzchni suchej, mokrej, błotnistej, a także zaśnieżonej. Mieszanka gumowa stosowana w oponach ciężarowych jest bardzo odporna na zużywanie się i na uszkodzenia mechaniczne. Opony mają sztywniejszą konstrukcję, ich boki są wzmocnione, co zabezpiecza je przed uszkodzeniem w wyniku otarcia czy uderzenia.
Opony można również podzielić ze względu na klasy - premium, medium i ekonomiczną. Każda z tych klas oznacza inną jakość, parametry i cenę. Najdroższa i najwyższej jakości jest opona premium, zapewniająca najwyższe osiągi, bezpieczeństwo i komfort, jednym z takich producentów jest Continental. Opony klasy średniej są również oponami dobrej jakości, ale nie tak zaawansowanymi technicznie jak klasy premium, są za to znacznie tańsze (jest to tzw. jakość w dobrej cenie), a ich zakup jest rozsądną decyzją. Najtańsze, ustępujące jakością oponom premium i medium, są modele klasy ekonomicznej. Nie oznacza to jednak, że takie opony to zły wybór. Są one odpowiednie na krótkie trasy dla kierowców jeżdżących niewiele i spokojnie.
Przede wszystkim taką, która spełnia specyficzne potrzeby danego samochodu, jest dobrana pod kątem pokonywanych tras, obciążenia i wszystkich innych parametrów zapewniających bezpieczeństwo i komfort jazdy. Takie opony można znaleźć w każdym segmencie cenowym i zakup dostosować do swoich możliwości finansowych.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab