Opony dętkowe, nazywane także klasycznymi, są tradycyjnym i niezawodnym rozwiązaniem w
maszynach rolniczych. Rozpoznać je możemy po oznaczeniu TT (z ang. Tube Type) na oponie.
Pomysł zastosowania dętki w oponie narodził się już w 1845 roku i po dziś dzień opony
dętkowe doskonale sprawdzają się w maszynach rolniczych
czy budowlanych, a
więc wszędzie
tam, gdzie maszyna pracuje w trudnych warunkach.
Gumową dętkę wyposażoną w
zawór,
służący do pompowania powietrza, umieszcza się w oponie celem utrzymania pożądanego
ciśnienia w kole. Dętka jest łatwa w montażu i pompowaniu, a największą zaletą opon
dętkowych jest fakt, że nie wymagają one zapewnienia całkowitej szczelności między felgą
a oponą.
Chociaż dętki do opon
rolniczych wydają się być niewiele znaczącymi
dla żywotności
maszyny częściami, nie można zaniechać ich konserwacji i wymiany. Nieodpowiedni dobór
dętki skutkuje brakiem należytej kontroli nad ciśnieniem w oponie, problemami z
przyczepnością poprzez zmniejszenie powierzchni styku opony z podłożem, a opona staje
się bardziej podatna na uszkodzenia i szybciej ulega zużyciu.
W konsekwencji
prowadzi to
do uszkodzenia dętki, opony, a nawet samej felgi. W dodatku w wyniku nieprawidłowego
ciśnienia w oponie, pod naciskiem ciężkiego sprzętu może się ona zapadać
w grząskim
gruncie, ubijając zbyt mocno ziemię, a to z kolei negatywnie przełoży się na późniejsze
plony.
Jest kilka aspektów, o których musisz tutaj pamiętać. Pierwszy z nich to oczywiście
rozmiar. Najłatwiejszym sposobem doboru dętki do opony będzie sprawdzenie poprzedniej
dętki i jej wymiarów, czy gatunku. Oprócz wymiarów musisz pamiętać o wentylu. Ten
powinien być dokładnie taki sam, jak w poprzednie dętce.
Co jeszcze? Pamiętaj,
że dętka
jest elastyczna, więc może być stosowana w określonym dla niej zakresie rozmiarów. Na
przykład przy oponie o rozmiarze 16,9/14-28 możesz postawić na dętkę o wymiarach
16,9x28, ale także 16x28, co w zupełności wystarczy. Trzeba także wziąć pod uwagę
wielkość felgi, jeśli jest ona mniejsza, balon samej opony także jest wtedy nieco
mniejszy, a co za tym idzie, rozmiar dętki także może być mniejszy.
Dętki to jedne z najważniejszych elementów
konstrukcyjnych w
oponach maszyn rolniczych, to
one służą do zabezpieczenia koła przed nagłym uszkodzeniem podczas pracy na roli,
należy je
niezwłocznie wymienić, gdy tylko zajdzie taka konieczność.
Trzeba zwrócić uwagę na to, czy potrzebujemy ich do opon dętkowych czy do opon
bezdętkowych,
które, z racji zastosowanych w ciągniku felg i wbrew swojej nazwie, mogą ich czasami
potrzebować do prawidłowego funkcjonowania. Następnie należy zwrócić uwagę na
rozmiar dętki,
który powinien odpowiadać rozmiarowi opony czy felgi.Bardzo ważny jest także typ
wentylu.
Ponadto pod uwagę trzeba wziąć takie parametry, jak:
gatunek
twardość
wytrzymałość
wydłużenie
łączenie
ciężar właściwy
zastosowany materiał (kauczuk naturalny lub syntetyczny)
Typowy zawór ciągnikowy prosty metalowy, jest trwalszy i bardziej odporny na wyłamania i uszkodzenia, posiada podkładkę metalową i długość około 27mm.
To klasyczne zawory gumowe, wykorzystywane do dętek do ciągników rolniczych, maszyn rolniczych, przyczep rolniczych i siewników. Prosty długi wentyl.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab