Ciągnik ma określoną nośność ściśle związaną z danym modelem opon, w jakie jest wyposażony. Opony rolnicze, przeznaczone do prac polowych, są specjalnie zaprojektowane do znoszenia większych obciążeń, dlatego są solidne i wytrzymałe, ale czasem nie są zdolne poradzić sobie ze zbyt dużym ciężarem. Na obciążenie składa się nie tylko masa samego ciągnika, ale też maszyn rolniczych. Jeśli zachodzi potrzeba użycia narzędzi, których ciężar przekracza dopuszczalne przez producenta obciążenie, trzeba zwiększyć nośność ciągnika. Można to zrobić poprzez zwiększenie rozmiaru opon.
Wyższa nośność daje więcej korzyści - możliwość wykorzystywania ciężkich narzędzi oraz pracy na miękkich lub bardzo trudnych nawierzchniach w różnych warunkach atmosferycznych. Po zmianie opon na większe i wzroście nośności poprawią się również osiągi - opony będą w mniejszym stopniu ubijały glebę, zmniejszy się ich podatność na poślizg, a zużycie paliwa przez ciągnik będzie niższe. Dzięki temu, że większe opony mają większą powierzchnię styku z nawierzchnią, a objętość powietrza w oponie jest proporcjonalna do ciężaru, jaką jest ona zdolna przenieść.
Zmiana rozmiaru kół i opon na maksymalnie duży, jaki dopuszcza producent, może zwiększyć nośność ciągnika nawet o 35%. Trzeba to jednak zrobić umiejętnie, przede wszystkim trzeba jak najbardziej zwiększyć średnicę tylnych kół, a potem zsynchronizować z nimi rozmiar przednich. Jeśli chcemy zwiększyć średnicę tylnego koła do maksimum, najlepiej zastosować obręcz o minimalnej średnicy, bo to przełoży się na większą objętość powietrza w oponie. Synchronizacja kół jest konieczna do sprawnej pracy ciągnika. Konsekwencje braku tej synchronizacji są bardzo poważne.
Aby nośność rzeczywiście zwiększyła się aż o 35%, trzeba wybrać odpowiednie opony rolnicze. Jest to kluczowy element w tym wypadku, bo tylko specjalnie zaprojektowane, wzmocnione opony o wysokiej jakości oraz o wysokim stopniu odkształcania ścian bocznych mogą to zapewnić. Są to opony oznaczane symbolami IF (Increased Flexion) oraz VF (Very Increased Flexion). O tym, jaką mają mieć szerokość, będzie przesądzał rodzaj pracy, do jakiej zostaną przeznaczone. Szersze są lepsze do prac, w których liczy się jak największa powierzchnia kontaktu opony z podłożem, np. do orania gleby, węższe sprawdzają się w uprawach międzyrzędowych.
Jest to bardzo ważne, bo przy każdym błędzie - w jedną lub drugą stronę
poza granice wyznaczone przez producenta - trzeba się liczyć z poważnymi
konsekwencjami. Średnicę koła z przodu i opony, jaką trzeba tam
zamontować, można obliczyć. Służy do tego specjalny wzór, którego trzeba
się ściśle trzymać. Musi ona mieścić się w zakresie 0-3%, wtedy
współpraca obu osi jest optymalna, a ciągnik ma wyższą nośność i pełną
moc do dyspozycji. Jeśli synchronizacja wynosi 4-5%, dochodzi do tego,
że tylna oś hamuje przednią, a przednie koła są zbyt mocno obciążone.
Konsekwencją takiej synchronizacji są problemy z kierowaniem pojazdu, a
także szybsze zużywanie się opon zamontowanych na przednich kołach.
Jeśli natomiast synchronizacja jest ujemna, czyli poniżej 0%, tylna oś
pcha przednią, a przednia traci wydajność, dochodzi również do
uszkodzenia przekładni i dużego poślizgu tylnych kół.
Opony rolnicze możesz dobrać dzięki naszemu konfiguratorowi
doboru opon do ciągnika.
Synchronizacja jest optymalna, kiedy przednia oś kręci się nieco szybciej niż tylna i daje efekt ciągnięcia. Jeśli jest prawidłowa, zapewnia nie tylko harmonijną pracę kół, ale też właściwe funkcjonowanie elementów mechanicznych w ciągniku, m.in. takich jak silnik, mechanizmy różnicowe, skrzynia biegów. Aby obliczyć i zrobić synchronizację kół w ciągniku, trzeba znać parametry techniczne przedniej osi, m.in. jej przełożenie mechaniczne oraz dokładny (w milimetrach) obwód toczny przedniej i tylnej opony. Takie informacje można znaleźć w danych producenta. Trzeba je podstawić do wzoru, który przedstawia się on następująco: (obwód toczny przedniego koła pomnożony przez przełożenie mechaniczne przedniej osi minus obwód toczny tylnego koła) podzielone przez obwód toczny tylnego koła pomnożony przez 100. Jeśli uzyskamy wynik zbliżony do 2,5%, będzie to dobra synchronizacja kół.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab