Poradnik dobóru opon letnich.
Za oknem wiosna kierowcy przymierzają się do wymiany opony. Trzeba zmienić opony zimowe na letnie bo inaczej narażamy się na niepotrzebne koszty , oraz na niebezpieczeństwo . Ogumienie zimowe stosowane w warunkach letnich ma znacznie gorszą drogę hamowania oraz znacznie szybciej się zużyw. Dlatego powinniśmy zmienić opony na letnie jeżeli temperatura przekracza na plus 8 - 9 stopni.
Jakie opony letnie wybrać :
Opony letnie używane czy nowe
Oczywiście nowe wybór oczywisty .Często widzimy super cenę za opony i pisze ?nówki 7 mm bieżnika? jednakże przy zakupie takiego używanego ogumienia letniego opona wyglądająca doskonale może mieć wady ukryte, której nie zauważmy przed montowaniem. I wtedy możemy stracić pieniądze lub narazić się na niebezpieczeństwo jeśli taka opona nam wystrzeli. Ponadto kupując opony letnie używane nawet komplet nie wiemy nigdy jaką zbieżność miało auto które miało te opony założone, czy opony nie są ścięte po bokach i czy w ogóle te opony które kupujemy pochodzą z tego samego samochodu. Kupując opony używane narażamy nie tylko się na koszty ale również na niebezpieczeństwo wypadku podczas uszkodzenia opony. Wybór prosty kupujemy opony nowe.
Kwesta ceny opony letniej:
Następnie powinniśmy sobie zadać pytanie ile jesteśmy przeznaczyć na opony.
Opony letnie możemy rozdzielić na :
Klasy budżet (Sailun , Goodride, Infinity, Kormoran, Dębica)
Klasy średniej(Firestone, Fulda, Kleber)
Klasy premium(Michelin, Pirelli).
Czy zawsze opony letnie najdroższe są najlepsze:
Nie zawsze. Opony maja parametry którymi powinniśmy się interesować .Choćby etykieta Efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni , hałas itp.. Jednakże sama etykieta nie zawsze wystarczy bo opona która charakteryzuję się bardzo dobra przyczepności na mokrej nawierzchni i ma przykładowo parametr A i jest oponą najlepszą na mokrej nawierzchni. Może się tak zdarzyć że ta sama opona na suchej nawierzchni ma całkiem inne gorsze parametry. W tym wypadku z pomocą przychodzą nam testy opon (ADAC, POP itp.) . Przed zakupem produktu z kategorii opony letnie warto się przyjrzeć testom opon jednakże tylko tym podawanym przez niezależne ośrodki badawcze.
Opony symetryczne , asymetryczne czy kierunkowe:
Opona symetryczna - bieznik po obustronach ma taki sam kształt. Dzieki temu opona założymy dowoloną strona w dowolnym kierunku. Opona przeznaczona do słabszych samochodów o niższych osiągach (auta miejskie, dostawcze)
Opona asymetryczna - Bieżnik rożni się jest inne na stronie wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony. Bieżnik taki poprawia osiągi i przyczepność opony letniej na suchej i mokrej nawierzchni, utrudnia nieco zmianę opon podczas sezonowej wymiany opon . Najlepiej zapisywać sobie na oponie (LP- lewy przód, PP-prawy przód, LT-lewy tył , PT-prawy tył) która opona była na którą stronę.
Opona kierunkowa - To taka opona której bieżnik przypomina kształtem litere V . Swoje zalety opona ujawnia przy przyspieszaniu i hamowaniu. Wymaga dobrego montaży ale pozwala na dowolna wyminę między poszczególnymi kołami. Przeznaczona jest do aut sportowych i o bardzo dobrychosiągach
Zapraszamy po opony letnie
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab