Czy ogumienie zimowe nadaje się do jazdy w warunkach letnich? Jakie są zagrożenia i czy to się opłaca? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł. Opony zimowe wykonane są odpowiednio dobranych elastycznych mieszanek gumowych. Wyposażone są również w specjalny bieżnik zapewnia on najlepszą przyczepność na zaśnieżonych oraz oblodzonych drogach. Przy niskich temperaturach opony zimowe sprawdzają się idealnie, niestety przy cieplejszej pogodzie ich zalety zamieniają się na wady.
Na ciepłym asfalcie opona zimowa stawia znacząco większy opór niż opona letnia. Z powodu miękkiej gumy, opona łatwiej zmienia kształt. Powoduje to wzrost oporu toczenia czyli większe zużycie paliwa sięgające nawet 15%.
Jest to kolejna wada, większe zużycie bieżnika, które wynika ze stosowania bardziej miękkich mieszanek gumy, zapewniają one lepsze prowadzenie w niskiej temperaturze, ale szybciej ścierają się na gorącej nawierzchni. Miękka guma zaczyna się niemal lepić się do nagrzanego asfaltu i generuje większy hałas.
Podczas jazdy na oponach zimowych w warunkach letnich wydłuża się długość drogi hamowania, samochód traci sterowność na zakrętach i zmniejsza się komfort prowadzenia auta. Droga hamowania samochodu na oponach zimowych latem ze 100 km/h do całkowitego zatrzymania auta jest nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich. Nietrudno domyślić się, że opony letnie zatrzymałyby samochód przed przeszkodą, w którą na zimowych oponach uderzyłby on z siłą.
Opony zimowe różnią się od letnich wzorem bieżnika i składem mieszanki. Guma, z której tworzone są opony zimowe, dobierana jest w taki sposób, by zachować elastyczność nawet podczas minusowych temperatur. To zasługa domieszki krzemionki, która obniża temperaturę twardnienia gumy. Twardość opony można zmierzyć twardościomierzem do gumy.Opony zimowe podczas wysokich temperatur stają się zbyt miękkie i utrudniają wykonywanie manewrów.
Polskie przepisy nie zabraniają użytkować opon zimowych w okresie letnim. Pomimo tego kierowca powinien pamiętać o właściwym doborze ogumienia do konkretnej pory roku. Zalecamy wymianę zimowego ogumienia na nowe, kiedy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm, czyli blisko połowa bieżnika nowych rowków. Może to być lekko szokujące, ponieważ przepisy mówią o minimalnej głębokości 1,6 mm.
Pozostawienie opon zimowych na lato nie jest dobrym pomysłem, a generuje sporo problemów, dlatego odradzamy taki pomysł. Warto pamiętać, że opony są jedynym punktem kontaktu samochodu z nawierzchnią, więc wszelkie oszczędności bezpośrednio przekładają się na bezpieczeństwo jazdy. Dobór opon do pory roku jest równie ważny, jak stan ogumienia.
© 2024 - All Rights with Hurtopony & Seolab